lördag 13 mars 2010

SKIRRID

Andra spelregler men samma former - ett analogt Tetris sju år före sin tid!

1977 uppfann engelsmännen Brian Taylor och Mark Eliot spelet SKIRRID. Det åtnjöt en kort internationell uppmärksamhet med turneringar i flera länder innan det föll i glömska. Under sina fifteen minutes of fame så hann det dock dra till sig uppmärksamhet från såväl schackmästare och datorprogrammerare, som i boken Remarks of Computer Game Playing (1977) skriver "SKIRRID, which in a crude sense I would guess is 8 times as complex as chess, is probably too complex even for a present-day computer to make headway with."

Jag fick spelet av min morbror när jag var liten. Det har legat bortglömt i en låda sen dess, ända till att jag flyttade i somras. Så trettio år efter att jag fick det har vi nu invigt SKIRRID.

Och även om det är rätt kul, så är det är inte åtta gånger mer komplicerat än schack. Jag tror också det fanns programmerare som inte gav upp. För ... känns inte formerna igen? Själv var de en stor del av hela min tonårstid. 1984, när jag var tretton, introducerade matematikern Aleksej Pazjitnov nämligen dataspelet Tetris för en chockad värld.

Jag äter upp min hatt om inte Aleksej hade spelat jäkligt mycket SKIRRID. Men inte fan sa han det till nån.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida