torsdag 11 mars 2010

Vad tittar du på?

För att citera Re-Animator: "The Mind is ... elaborate."

Stephen Wiltshire är en autistisk man som inte kan sortera information utefter hur viktig den är. Normalt kommer vi ihåg den information som vi tycker verkar viktigt och glömmer bortresten. Men eftersom Stephen inte kan sortera så kommer han ihåg allt han ser. Han använder sitt "handikapp" till att skapa otrolig konst.
För två år sen tänkte BBC att de skulle testa hur långt de kunde ta honom (och om han verkligen var på riktigt och inte bara en bluff). Resultatet är fantastiskt.

2 kommentarer:

Blogger Janelle Lollipop sa...

Han är ju helt otrolig grabben. Jag drar kopplingar till hur oerhört lättdistraherad jag är. (vill inte missa något, vilket säkert gör att jag missar massor...kan vara ett kontrollbehov) Jag skulle vilja lära mig fokusera lite bättre på en sak i taget. Nu handlar det inte bara om fokus i hans fall, utan om en slags superkraft...typ Stålmannens röntgensyn....

Det finns någon annan snubbe som är helt otrolig med pianostycken. Han får höra ett stycke en gång och kan sen spela upp en exakt imitation. Jag tror han är blind oxå, bara för att....

13 mars 2010 kl. 11:39  
Blogger Unknown sa...

Helt fantastiskt!

13 mars 2010 kl. 13:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida