fredag 5 mars 2010

Gul snö


Inte mycket att skriva den här veckan. I och med att Stockholm är både insnöat och har sportlov så verkar det som hela landet har avstannat. Aldrig har telefonen och mailen ringt så lite. Vilket är toppen eftersom jag ändå ska hänga med kidsen. En av konsekvenserna blir dock att jag tittat alldeles för mycket på tv. (Vilket är ett inlägg i sig - återkommer om det.) Normalt hinner jag inte ens slå på den.
Men nu står den där och brummar. Och då får man ibland se reklamfilm när man går förbi. Kommer ni ihåg reklamfilmen för stomipåsar som gick på TV3 för några år sedan? Jag undrade alltid om tv-reklam var det mest kostnadseffektiva sättet att nå just den målgruppen på. Det vore väl enklare att bara få till en deal med Landstinget.
Nyss såg jag just nåt liknande. Och ja, i det här fallet kanske reklam på TV4 är en bra metod för att nå en (sannolikt) dold målgrupp. Men ibland undrar man ju hur byråerna får igenom sina pitchningar. Det här var nämligen vad som fick mig att sätta rödvinet i halsen:

Bild - zoom in på vackert kvinnoansikte med gröna ögon.
Kvinnlig speaker (förföriskt): "Vad är det första du lägger märke till hos mig? Är det mina ... gröna ögon?"
Klipp till - zooma på snygga, dansande kvinnoben.
Speaker (frågande och mer förförisk): "Är det mina ... perfekta salsasteg?"
[paus]
Speaker (nu tokglad): "Det kan i alla fall inte vara att jag har urinläckage!!!"

Sen åtföljdes det av en bild på paketet med urinskydd från Tena, produktprat om "osynlig" och så vidare men vid det laget gick ingen information in i mitt huvud längre. Jag försöker komma på en lustig kommentar men jag är fortfarande mållös.

Och samtidigt som jag skriver det här så är det en dokumentär på Kunskapskanalen om ett tåg som går mellan New York och San Francisco. Den unga kvinnan som serverar i restaurangvagnen på tåget sa precis: "Jag hade aldrig i mitt liv sett framför mig att jag skulle jobba med det här, att servera mat på tåg. Jag hade alltid tänkt att jag skulle sköta serveringen ombord på ett flygplan." !!! JAMENVAF ... !!! ... VADÄRDETFÖRFELPÅFOL ... !!!

Jag måste sluta titta på tv.

3 kommentarer:

Blogger vewwo sa...

Absolut inte det mest kostnadseffektiva sättet men om du någonsin behöver en stomipåse och står där på apoteket och kliar dig i huvudet. Då kommer du komma ihåg den. "Vänta nu.. har inte jag hört något om den här.. Den är nog säkert bra. Den tar jag?"

6 mars 2010 kl. 09:49  
Blogger Norco sa...

Okej, det här kan vara en av de mest ovärda kommentarerna jag kommer någonsin göra. Så förbered dig väl, snart kommer den... *drumroll* Du stavade fel på 'Tena' du skrev 'Tela'!

6 mars 2010 kl. 12:36  
Blogger Mireneye sa...

Haha, du hakade upp dig på precis samma sak som jag där. Skrev dock inget om det, men visst är det störande.

Jag kan ibland tycka om en reklam för att dom väljer en bra låt eller har en bra känsla men då vädjar dom till nostalgi som knappast kan preciseras till en specifik målgrupp så enkelt (om nu inte musiken/känslan är MYCKET specific)

Ciao
http://sense-animus.blogspot.com/

8 mars 2010 kl. 03:56  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida