söndag 28 februari 2010

Anna Anka, Inc.


Anna Anka har varit i stan den här veckan för att promota nya säsongen av Svenska Hollywoodfruar. Jag har själv gjort en del intervjuer under veckan och har ibland mött journalisterna precis efter att de träffat Anka. Så naturligtvis pressade jag dem på så mycket skvaller jag bara kunde.

Under hösten så växte min respekt för ankans arbete rätt snabbt. Tycka vad man vill om hennes tv-personlighet, men det stod tidigt klart att hon är extremt duktig på att manipulera nordisk press och media. Först trodde jag att det var TV3:s pr-avdelning som gjorde ett hästjobb med att få henne på löpet varje vecka, men det visade sig att det var hon själv som låg bakom det mesta.
Det enda som jag tyckte var lite oklart var motivet. Jag vill minnas att hon nån gång sa att hennes mål var att bli en kändis i Sverige. Men känd för vad då? För en medelålders kvinna som ändå gjort den resan som hon har, och med de mediamanipulativa färdigheter hon har, så kändes det lite misstänktsamt tomt.

Så jag passade på att fråga de journalister jag träffade i veckan om det här. Varför är en sån som hon intresserad av att bli känd här hemma i Sverige? Det enda jag kunde tänka mig var om hon till exempel har tänkt sig att lansera en linje av hudvårds- eller sminkprodukter med sitt namn på, för i så fall har ju hela hösten egentligen handlat om att bygga hennes varumärke.

Och mycket riktigt.

Det är precis så det är. Om några veckor så kommer Anna Ankas egna krämer i butiken. Jag sa ju att hon var smart när det gäller marknadsföring. Problemet är bara att det varumärke som hon byggt (dvs hon själv), även om det är extremt välkänt, inte nödvändigtvis är associerat med helt positiva egenskaper. Man kan till och med gå så långt att säga att vi gärna fnissar åt henne. Inte ett bra utgångsläge för att sälja krämer, hur känd man än är.

Så den senaste "ankismen" går ut på att försöka rätta till detta och omdefiniera sitt varumärke. Hennes senaste utspel är nog hennes mest ambitiösa och absurda någonsin. Nu hävdar hon nämligen att TV3 har lurat henne. Enligt Anna så förstod hon inte att tv-serien skulle vara en realitysåpa utan trodde den var en ren dokumentär. Idag känner hon sig lurad och exploaterad. För hon är ju inte sådär som på tv, egentligen.
Anna Anka kräver alltså av oss att vi ska glömma bort att hon tackade ja till att sitta i TV3 på julafton. Att hon säger det här i samma intervju där hon också ska göra reklam för en ny säsong av Hollywoodfruar. Att hon ska få en egen såpa på trean i höst. Nej, hon är lurad och exploaterad.

Vi får se om någon journalist väljer att plocka upp den här vinkeln. Eller om det är för magstarkt även för kvällspressen. Själv tycker jag det är friskt vågat och jag skulle inte bli helt förvånad om hon lyckas. Vårt minne är ibland väldigt formbart.

Jag är bara glad att Anna Anka inte valt att starta en ny religion eller bli försäljningschef på ElGiganten. För vi skulle inte ha en chans.

5 kommentarer:

Blogger Just andy it sa...

Är det här henrik henrik? han som skrivit böckerna? I sådant fall så vill jag hissa dig som en galning. haha det värsta som finns är att du berättar hur man kan manipulera folk till att göra som man vill. Och du är ju en riktigt hejjare på det. Alltså genom att man köper dina böcker och för din kunskap vidare så har du lyckas jävligt bra. Erkänn du har redan tänkt igenom det? :D Tänkte bara säga att jag skriver upp dina teorier i min blogg fast med egna ord. och jag kan ju säga att jag har lärt mig sjukt mycket Http//justandy.blogg.se

1 mars 2010 kl. 22:52  
Blogger Just andy it sa...

Är det här henrik henrik? han som skrivit böckerna? I sådant fall så vill jag hissa dig som en galning. haha det värsta som finns är att du berättar hur man kan manipulera folk till att göra som man vill. Och du är ju en riktigt hejjare på det. Alltså genom att man köper dina böcker och för din kunskap vidare så har du lyckas jävligt bra. Erkänn du har redan tänkt igenom det? :D Tänkte bara säga att jag skriver upp dina teorier i min blogg fast med egna ord. och jag kan ju säga att jag har lärt mig sjukt mycket Http//justandy.blogg.se

1 mars 2010 kl. 22:54  
Blogger Janelle Lollipop sa...

Du, jag funderar på att lägga min barnsliga-gå emot strömmen-trots och fundera lite mer på iPhone. Jag kände ett starkt behov av att ha en kamera till hands tidigare idag. Skulle vara smidigt med en kombo, mobil-kamera. Hur tycker du att iPhonen är i det avseendet? Känner du att det behövs en back-up-kamera till typ släktfotona? En kompis raljerade idag ungefär samma åsikter som jag yttrade tidigare, att folk verkar bli helt besatta av sin iPhone och dessutom asociala. Det väljer man trots allt själv om man ska bli eller inte. a

2 mars 2010 kl. 23:29  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jag har förra generationens iPhone, innan de fixade till kameran, men vad jag förstår är väl kameran fortfarande inte fantastiskt i den. Åtminstone tidigare så var kameran iPhones riktigt svaga punkt. Så är det en kameramobil du är ute efter kanske det finns bättre (om det inte är rejält förbättrad i o m 3GS-modellen). Men iPhone kan ju så mycket annat. Det stämmer att man inte tycker man behöver några fler vänner när man fått den. Men det brukar gå över efter några månader.

Och Andy - ja, DEN Henrik.

3 mars 2010 kl. 09:13  
Blogger Janelle Lollipop sa...

Måste/borde man inte källhänvisa om man skiver upp andras teorier "med sina ord" i sin blogg? Jag vet inte hur sådant fungerar, men jag skulle bli sur. Om man vidarutvecklar någons teori kanske det är legalt?!?!

3 mars 2010 kl. 10:15  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida