fredag 19 februari 2010

GENIER III


Vi pratar så mycket om dålig självkänsla nu för tiden, hos både barn och vuxna. Bokhandlarna har hyllmeter med böcker med alltifrån Jesper Juul till Mia Törnblom som vill ge goda råd och hela coachingvärlden verkar kretsa kring det här med att restaurera vår självkänsla. Jag dissar varken Jesper, Mia eller coacharna, jag tycker de gör ett viktigt jobb. Jag menar bara att det verkar som att dålig självkänsla är vår nya folksjukdom. Vilket i så fall är tragiskt.

Men just därför är det så fantastiskt skönt när det dyker upp storartade människor som de här två. En far och son som vet vilka de är, vad de vill och har insett att det mesta egentligen är rätt roligt.

Det här är deras första uppträdande i Britain's Got Talent. De kom hela vägen till final, men vann inte. Vilket givetvis inte spelar någon som helst roll. När jag blir vuxen vill jag bli som de här två.

9 kommentarer:

Blogger Ali-som-i-aladdin sa...

"när jag blir vuxen"
hmm.. trodde man blev vuxen när man fira 18 års dagen.

Å andra sidan så är man lika barnslig/gammal som man vill vara

“You can only be young once. But you can always be immature.” Dave Barry

och en film jag skulle rekommendera till dig eftersom du verkar vara förtjust i temat lögner är "The Invention of Lying"

Handlar om en värld där alla bara kan tala sanning och endast en man har förmågan att ljuga. Hur tror du att de gick för honom? =)

19 februari 2010 kl. 17:05  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Låter grymt spännande. Ska omedelbart kolla upp! Tack för tipset!

19 februari 2010 kl. 17:20  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Du kunde ju sagt direkt att det var Ricky Gervais. jag är - oftast - ett stort fan. :-)

19 februari 2010 kl. 17:22  
Blogger Ali-som-i-aladdin sa...

Lungt, hope you enjoy it.

19 februari 2010 kl. 19:06  
Blogger Janelle Lollipop sa...

Jag tror personligen att det inte ligger för alla människor att bli vuxna. Det har i vilket fall inte med åldern att göra enligt mig. Den där filmen låter spännande...får även jag ta och spana in den. Förefalller vara en motpol till Liar Liar med Jim Carrey.

De grekiska grabbarna är underbara, jag har sett dem innan. Kan ge ett positivt skimmer över vilken mulen dag som helst. tjipp

20 februari 2010 kl. 13:51  
Blogger Janelle Lollipop sa...

Hej igen. Skulle bara vilja poängtera att jag inte syftade på dig Henrik när jag skrev att "det inte ligger för alla människor att bli vuxna". Jag känner inte dig, men jag tror att du har alla möjligheter att bli vuxen en dag om du har en sådan önskan och inte själv anser att du nått dit ännu. (Kan också tänka mig att du skiter fullständigt i vad jag tror om den saken.)Jag tycker att det här är ett intressant ämne. Alla har ju sin egen definition av vad som klassas som vuxet. Sen tycker jag att det är skillnad på att vara vuxen och att själv välja att bete sig vuxet (vad folk förväntar sig är vuxet beteende) i en viss situation. Jag diskuterar gärna detta om herr Fexeus har något intresse av att ge sin syn. (hoppas du inte tycker jag är jobbig som snöar in mig på olika frågor och blir långrandig)

20 februari 2010 kl. 16:49  
Blogger Helena sa...

Underbar video, jag skall dra med min far och dansa hulahula tror jag, skratt.

21 februari 2010 kl. 13:13  
Blogger Helena sa...

Henrik, jag hoppas att du väljer att aldrig bli vuxen. Tänk på "Mupparnas julafton" Du skall vara dig själv och jag tror om jag känner dig rätt att du kommer vara en man med barnet i dig hela livet. Många strävar på och vill bli vuxna och korrekta redan som 22 åringar tyvärr. Men ditt barnasinne är suveränt. Tack för ordet.

Kram /h.

21 februari 2010 kl. 15:52  
Blogger Janelle Lollipop sa...

Det var just det jag menade med olika syn på att vara vuxen. Jag tror att många strävar efter att bete sig vuxet, alltså på ett sätt som "allmänheten" anser vara vuxet.

För mig dock, går vuxenheten hand i hand med att vara mogen. Man reflekterar och tar ansvar över sig själv, sina handlingar och hur man påverkar andra. Man kan och kanske främst vill kommunicera på bästa sätt med sin omgivning. Man strävar efter att ständigt utvecklas och inte att känna sig färdiglärd, det där med gamla hundar tror jag inte på. Etc....etc...

Jag håller verkligen med angående barnasinnet. Mitt tar väldigt stor plats (trots min "höga" ålder) och om jag av någon anledning skulle fundera på att trappa ner på mitt barnasinne hoppas jag att någon säger till på skarpen.

a

22 februari 2010 kl. 20:45  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida