fredag 12 februari 2010

Never Mind - Coca Cola Brand

Jag var i Lekiabutiken i Globen i veckan. Och tvärstannade när jag såg det här på hyllan. Först såg jag bara skylten "Coca Cola Brand" uppe i högra hörnet och trodde det var nån överambitiös giveaway som hamnat fel.

Men sen insåg jag att det inte alls var så. Att det i själva verket var en version av spelet "Never Mind!" (som jag aldrig hört talas om) fast med Coca Cola-pjäser. Vilket ju blev ännu roligare. "Never Mind Coca Cola"? Det var ett intressant sätt att göra reklam på.

På baksidan stoltserade "Coca Cola Brand" också med bilder på vilka andra spel de hanterat på samma sätt. Alltså, det är svårt att slå amerikanarna när det gäller opportunistisk smaklöshet. Om nu det här verkligen är gjort av Coca Cola på riktigt och inte nån ännu mer hoppfull leksaksfabrik i Taiwan. ("Coca Cola Brand"??? Jag har aldrig sett det användas så förut.)

Fast det sista skrattet fick ändå Lekia. De låtsades nämligen som att de ville att barnen skulle betala för att få reklamlådan. Nedsatt till 299 spänn visserligen, men ändå. Att de har mage.

Betala för ful reklam.

Tänka sig.

Hade det stått Trocadero på den, eller Battlestar Galactica, eller nåt annat som är tufft på riktigt, då hade det naturligtvis varit en helt annan sak!

3 kommentarer:

Blogger Liffon sa...

Trocadero med bollar på etiketten, naturligtvis.

12 februari 2010 kl. 12:35  
Blogger Daniel sa...

Never Mind!?
Fia med knuff heter det på svenska :D
Jag vet minst en som skulle bli lyrisk över att få en under granen (nostalgi-kick ftw)
Du får ta och testa det ;)
http://www.spel.nu/games/137/fia-me-knuff.html

12 februari 2010 kl. 18:52  
Blogger BigBear sa...

Har en vän vars fru alltid har Trocadero hemma om jag/vi skulle råka ramla in på fika. Den är så vuxen, så god, så lagom och så normal. Tänk om en amerikan kunde få testa något sådant fenomen någon gång. Det blir väl kulturkrock.
Du det var ett redigt vidrigt "sällskapsspel" du fångade på bild där. Urk! /Brocke

12 februari 2010 kl. 20:26  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida