söndag 31 januari 2010

Stora Talarpriset 2009

Talarförmedlingen Skillspartner, som också representerar mig, instiftade i höstas Stora Talarpriset. Syfter är att "premiera personer som engagerar och inspirerar andra människor, inte bara för stunden utan på längre sikt."

Skillspartners ambition är att Stora Talarpriset ska bli ett oberoende pris (så det når fler än bara de talare som Skillspartner själva har hand om) och därför gick de i höstas ut brett med ett upprop till alla föreläsare i Sverige. Tanken var att föreläsarnas kunder kunde nominera de föreläsare de tyckt varit bäst under året.
Om jag förstått saken rätt så kom det in runt fyra hundra nomineringar. Av de nominerade som får flest röster så ska en oberoende jury, bestående av Erik Blix, Gabriella Ahlström, Lennart R Svensson och Mike Florette, välja den som de tycker är sveriges bästa talare just nu.

Jag måste erkänna att jag aldrig bad någon att nominera mig. Stora Talarpriset är en jättebra idé. Men jag är personligen obekväm med "Hej, anmäl mig så jag kan vinna ett pris"-situationer. Så därför var det extra kul när jag nyligen fick veta att jag är en av de tio som fått flest röster. Det betyder att folk runt hela riket ändå har röstat på, mig helt av sig själva. Vilket är otroligt smickrande. (Jag har tyvärr inte riktigt koll på vilka de andra nio är,men jag vet att jag är i glamoröst sällskap av bl a Elizabeth Gummesson, Annika R Malmberg och Alexandra Pascalidou.)

Det roliga är att långt innan jag blev en av finalisterna, så blev jag ombedd att tala på Stora Inspirationsdagen - som råkar vara tillfället då priset delas ut. Så oavsett vilket kommer jag vara där ändå. Återstår bara att se hur många gånger jag får gå upp på scen! Men det spelar egentligen inte så stor roll, om jag ska vara ärlig. För oavsett vad Erik Blix & Co tycker så betyder nomineringen och alla rösterna att ni som lyssnat på mig under året verkligen har uppskattat det jag försöker förmedla. Och det är det största berömmet jag kan få. Pris eller inte.

Inspirationsdagen äger rum måndag den 8 februari på Hilton Slussen, Stockholm.
Mer information finns på storatalarpriset.se.

3 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Flikar in med ett egentligen hyfsat irrelevant inlägg i samband med ditt inlägg, men jag ser bloggkommentarerna som en bra kanal så jag tar mig friheten att skriva här ändå.

Måste bara säga att jag precis läst ut alla dina böcker och tycker de var precis i min smak. Det är verkligen synd att jag aldrig fick chansen att se hjärnstorm. Planerar du att skriva fler böcker? (Har inte lusläst bloggen så kan ha missat sådan info.)

Tycker även pocketversionen av "När du gör som jag vill" är väldigt rolig i utformningen. Det var en klasskamrat som idag visade "tricket" med boksidorna, mycket underhållande!

Sedan måste jag säga att baksidetexten på boken (och texten på din hemsida) har gett mig en lindrig huvudvärk då jag suttit och tagit ut de "dolda" meningarna. Men kul har det varit, så visst var det värt det.

Ditt arbete uppskattas!

1 februari 2010 kl. 18:37  
Blogger Lina sa...

Har du kvar något signerat vykort? :P Vore perfekt om du skickade det till mig i så fall! Har ju dina böcker, så snääälla... Då lovar jag att köpa nästa bok också.. Haha. ;)

17 februari 2010 kl. 18:44  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha! Vet du, hade du frågat för två veckor sen så hade jag sagt att de var slängda. Men jag flyttade just mitt kontor och då hittade jag en bunt i en låda. Maila mig din adress på mindmonkey@henrikfexeus.se, så lovar jag att skicka ett! :-)

18 februari 2010 kl. 08:43  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida