söndag 7 mars 2010

Bioreklam

Extra erbjudande! Köp DIG!

Jag var just på bio. Efter det sedvanliga reklamblocket men innan filmen började så dök det upp ett meddelande från SF på duken. Vit text tonade fram mot en svart bakgrund till glad och härlig musik. Första raden sa:

Jobbar du med marknadsföring och behöver nå ut till din målgrupp?
(Om du inte jobbar med marknadsföring så luta dig bara tillbaka och njut.)

Sen kom budskapet riktat till alla eventuella marknadsförare i publiken. Det sa såhär (nästan ordagrant):

Titta dig omkring. Alla i publiken är förväntansfulla. De är glada. De känner sig på samma positiva sätt som du gör. De är fokuserade och de är öppna för upplevelser. Kontakta oss för att veta mer om hur du kan nå dem med ditt budskap.

Det kanske är fint om man nu är marknadsförare. Men för alla oss andra 98% i publiken så blev innebörden i budskapet istället följande:

Hej! Vi ville bara tala om att vi vet att du, när du går på bio hos oss, är mentalt mer mottaglig för budskap och mindre benägen att kritisera påståenden än vad du är annars. Så innan filmen börjar vill vi passa på att ge nån möjligheten att kunna påverka dig (och din plånbok) när du är sådär mjuk i kolan. Och vi tror att du är tillräckligt trög för att inte märka att vi just nu säljer din hjärna för pengar. Kram, SF.

Jag hade ärligt talat lite svårt att "luta mig tillbaka och njuta", trots att det var vad jag var ombedd att göra. Naturligtvis vet vi alla att det är så som reklam fungerar. Men jag kan inte bestämma mig för om SF:s grepp att erbjuda sin marknad till försäljning medan marknaden (dvs vi) själva tittar på - och har betalat för att få göra det! - om det är höjden av ärlighet eller höjden av cynism.

Ja ja. Filmen var i alla fall bra.

2 kommentarer:

Blogger Vimo sa...

Jag var också på bio igår och såg det där. Blev nästan lite pinsamt kände jag. Folk vände och vred på sig och kände sig lite allmänt illa till mods.

7 mars 2010 kl. 16:49  
Blogger Janelle Lollipop sa...

Vad var det för film?

Jag höll på att bli galen igår när jag tittade på en film på TV och det var reklam var "femte minut", filmen blir ju helt upphackad, .....sen är det ytterst onödigt med reklam under programmen på TV4-play.

Har du sett Åh, Herregud med Jonas G?

8 mars 2010 kl. 00:50  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida