söndag 18 januari 2009

Där är du


I reklamvärlden har mantrat sen en tid tillbaka varit att traditionell reklam är död. Vi bryr oss inte längre om reklam vars enda syfte är att fånga vår uppmärksamhet och rikta det mot en produkt; för att reklam ska nå oss idag så måste reklamen i sig ha ett värde. Den måste vara kul och intressant och ge oss något helt på egna ben.

Ett lysande exempel på det är kampanjen för boken Hungerspelen, utgiven på Bonnier Carlsen. Hungerspelen är en ungdomsbok med en rätt udda handling. Tyvärr råkar den handlingen vara direkt lyft från filmen Battle Royale (i sig baserad på en japansk bok, om jag minns rätt), med en nypa The Running Man. Fast utan Arnold. Det här måste varit ett problem när den skulle marknadsföras. Missförstå mig inte, Hungerspelen är säkert jättespännande och välskriven, jag har inte läst den. Men det blir svårt att på ett bra sätt marknadsföra nåt som är ett plagiat på ett annat välkänt populärkulturellt fenomen. 

Så vad gör man? Man tar fasta på att huvudpersonen i boken måste hålla sig dold, sneglar lite på trender i USA, importerar ett hett konstfenomen och skapar Göm Dig! på sajten gomdig.nu. Det intressanta är att gomdig.nu åtminstone i mina ögon har ett större konstnärligt värde och en större relevans än produkten det egentligen är reklam för. Det kan mycket väl bli så att långt efter att Hungerpelen är bortglömd till förmån för nästa års ungdomstitlar, så lever Göm Dig! och frodas. 

Frågan om vad som är reklam blir plötsligt väldigt svår att svara på. Men det är intressant. Och väldigt spännande.  Själv ska jag klä ut mig till Heron City.

2 kommentarer:

Blogger Hexmaster sa...

Försöker att komma på något exempel på reklam som fortsatt att leva i det allmänna medvetandet, långt efter att kopplingen till produkten glömts bort. Är säker på att det finns.

Lite som i Toy Story 2, fast på riktigt.

19 januari 2009 kl. 10:06  
Anonymous Anonym sa...

Ta tex Sin City (filmen alltså,) jag blev skitskraj när jag såg den,

särsilt scenen med halshuggna kvinnohuvuden urk urk,

tänk om reklambranchen körde skräck som reklam utan massa fjolliga damer som är dubbade från tyska som kör Ajax reklam tills man spyr av alla fjärilar och fåglar som kommer när man torkar golven.

Fram för skräck reklamer de biter nog hårdare är fjollreklam.

- Helena

20 januari 2009 kl. 20:53  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida