onsdag 14 januari 2009

Fyramånadersjubileum

Mitt ilandsproblem firar fyramånadersjubileum. Så som vanligt: the cake is a lie.

Kommer ni ihåg mina duster med telefoni-"leverantören" 3? Om inte kan ni fräscha upp minnet först här och sen här.

Bara för att jag inte skrivit om det sen i början av november ska ni inte förledas att tro att det är över. Icke sa nicke. Det här är vad som hände sen.

Efter de där obligatoriska tre veckornas väntetid som jag inte lyckades ta mig runt på något sätt så ringde reklamationsavdelningen upp mig. Efter tre veckor på dagen. Vilket får mig att undra om de gör nåt annat än bara väntar och sjunger små sånger tills det gått exakt tre veckor varpå de kastar sig på telefonen. I min fantasi är de utsvultna på mänsklig kontakt och upplever de tre veckorna av påtvingad karens som en ren och skär plåga. Men så är det ju inte.

Hon som ringde mig hette Sofia. Och i ärlighetens namn vill jag vara tydlig med att hon var väldigt trevlig. Så ingen skugga över henne personligen. Hon bad mig att förklara mitt ärende, vilket är förståeligt eftersom jag bara tillbringat två sidor med att redogöra för det i detalj när jag anmälde ärendet. Men hon var trevlig, så låt gå. 

- Jag förstår, men, vill du ha en annan telefon då? Jag har ingen här nu, men...
- Nej. Sofia, det handlar inte om det. Jag vill inte ha nåt alls från er. Tänk såhär, att du och jag är tillsammans. Och nu gör jag slut.
- Oj då. Ja, det låter ju tråkigt. Men jag förstår.
- Så kan du hjälpa mig? Kan du trycka på den magiska knappen och avbryta mitt abonnemang och se till att jag inte får nån slutfaktura? 
- Ingen slutfaktura?
- Nej. Som jag har förklarat så sitter jag fast i abonnemanget till juni, och normalt får man ju resterande period som en slutfaktura om man avslutar ett abonnemang i förtid. Men jag har ingen lust att betala för något som ni inte levererar.
- Ok. Men då måste du göra såhär. (paus) Du måste lämna in din telefon på lagning igen.
- Va?? Varf...skämtar du?
- Nej, för att vi ska kunna göra en reklamation måste telefonen ha varit inne på lagning minst tre gånger.
- Men alltså, vilken överenskommelse ni har med tillverkarna om när ni får göra reklamationer struntar jag i. Det här handlar om mitt avtal med er, inte hur ni jobbar mot tillverkarna.
- Jag kan inte göra nåt förrän du lämnat den på lagning igen.
- (stor suck) Okej. Jag lämnar in den igen. Men du, när den sen kommer från verkstan, säg att de den här gången faktiskt har lagat den. Vad händer då? För det förändrar inte det faktum att jag vill avbryta abonnemanget. Även om den lagas nu så är det alldeles för sent, som jag ser det.
- Jag vet faktiskt inte vad som händer då. Men lämna in den. Och ring mig sen på det här numret.
- Mmm.

Sen blev det lite tv-inspelningar och det dröjde en dryg vecka innan jag fick in telefonen på lagning. Så fort det var avklarat ringde jag Sofia, som då berättade att det var hennes sista dag på jobbet. Men mitt ärende skulle behandlas av någon annan, som skulle finnas tillgänglig på samma nummer. Jag skulle återkomma när telefonen var tillbaka.

Så kom jul och helgdagar. I slutet av förra veckan började jag ringa till direktnumret jag fått. Jag ville ställa samma fråga som Sofia inte kunde svara på; vad händer när telefonen kommer från verkstaden - och jag ville gärna ställa frågan innan telefonen dök upp igen. Ingen svarade i torsdags. Rättare sagt, jag blev inte ens framkopplad. Inte heller i fredags. I lördags kom ett mess att telefonen nu fanns klar för upphämtning.

I helvete att jag hämtar den innan jag pratat med reklamationsavdelningen.

I måndags svarade ingen, igen. Så i tisdags ringde jag 3s kundtjänst för att höra så numret verkligen fortfarande var aktivt. Jodå, det skulle det vara. Att jag inte blev framkopplad berodde på att ingen "suttit på det" just då. Vad nu det betyder.

- Men jag lägger en lapp till dem att de ska ringa dig omedelbart. De kommer med största sannolikhet ringa dig redan under dagen. Absolut senast imorgon. 

Dagen, det var igår. Och senast imorgon, det var idag. Inte fan ringde de.

Idag är det exakt fyra månader sedan jag först lämnade in min telefon på reparation. Fyra månader. Jag funderar på att baka in min telefon i en tårta och skicka till den marknadschefen. 

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Henrik ska du och jag införa lite anarki och bränna ner hela 3,s huvudkontor ? :D

14 januari 2009 kl. 21:49  
Anonymous Anonym sa...

Läs lite i konsumentköplagen och ring upp och hota lite mer ARN och Plus (säg att du jobbar för SVT ibland :P).

14 januari 2009 kl. 22:38  
Blogger Frank Drebin sa...

ARN Magnusson?
ARN 3(G)- Ett krig utan ände .. historien fortsätter.
Med Sverker i huvudrollen

huh

15 januari 2009 kl. 00:33  
Blogger Hexmaster sa...

3-följetongen är det absolut bästa på din blogg, Henrik. Tänker hela tiden på Hasse & Tage, och den enda (?) gång de gjorde dokumenterad skillnad:

"Huruvida deras samhällskritiska skämt påverkade makthavarna eller inte, vet inte Hasse. Däremot vet han att de har påverkat andra parter.

- Vi gjorde en sketch om varför det tog Televerket tre månader att koppla in en telefon. På den tiden tog det så lång tid, och vi drog många djävulska slutsatser om varför. Strax därefter annonserade Televerket om att man hade anställt flera personer, så nu kunde de koppla in telefonen på endast en vecka."

Låter som om det är dags för en insats igen. ;-) Trots att det inte är ett kungligt televerk av Guds nåde, utan ett hippt ballt modernt företag som borde veta bättre än att driva med sina kunder.

15 januari 2009 kl. 10:14  
Anonymous Anonym sa...

Hej Henrik, jag gick också på 3:bluffen, har bråkat med dom nu sedan i slutet av november, sedan jag skaffade min mobil via dom, inget funkar, och de säger bara att de kan inget göra... Så jag är gärna med i gruppen med dig och taha... =)

15 januari 2009 kl. 12:45  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida