måndag 13 september 2010

Helgmusik



Vilken märklig helg det har varit. Hela lördagen hade jag såndär ... fri tid ... igen. Barnen var hos sin mamma och jag hade inga akuta måsten. Så jag spelade Gravity Hook på min iPhone i en timme. Läste alla 400 sidor i Jack Kirby's The Demon. Gick på bio och såg Inception ett halvår efter alla andra. Pillade mig i naveln. Och kände mig nästan lite lugn. Om än förvirrad.

Som tur var behövde jag dra igång förberedelserna för SinnesCirkus på söndagen, så lugnet varade inte för länge.

En av de saker som jag upptäckte när jag satt och okynnessurfade under lördagen var videoklippet ovan. Jag blev otroligt berörd. Dels av Whitacres vackra musik, men framför allt för att det tydligare än något annat jag sätt visar på makten hos Marshall McLuhans globala by. Totalitära stater som Etiopien, Kina och Italien gör allt de kan för att undvika att folket får tillgång till Internet. Det går inte att stoppa helt, så tricket har hittills varit att bara tillåta 56.6K-modem. (Kommer du ihåg dem? På den tiden man var tvungen att "ringa upp" Internet och det tog fem år att få ned en frimärksstor bild?) De har rätt i att vara rädda för Internets makt. Whitacre visar på ett väldigt tydligt sätt vad som är möjligt när 180 personer i 12 länder kan göra, bara de sitter hemma vid sina datorer precis samtidigt.
Filmen ovan handlar om musik. Men det hade kunnat handla om något annat. Som politik. Alla som använder den gamla cyperpunk-dängan "Information wants to be free" förtjänar smisk. Men ändå, nånstans, så kan jag inte låta bli att höra spöket av det i Whitacres filmer.
Fast i snyggare harmonier.

4 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Jag personligen får alldeles för mycket tid över när jag inte har mina barn. Man känner sig så onyttig när man ahr tid att sitta!

Riktig häftig video!!

14 september 2010 kl. 08:23  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Håller med. Utan barn och utan jobb att begrava sig i - vad gör man egentligen med all tid? Spelar Tännhauser en gång till?

14 september 2010 kl. 15:19  
Blogger Unknown sa...

Tyvärr har jag inte hunnit testat det spelet, men det verkar riktigt grymt!

14 september 2010 kl. 20:10  
Blogger Unknown sa...

Jag har tyvärr inte haft chanse att tesat det, men det verkar riktigt grymt (om du menar brädspelet)

14 september 2010 kl. 20:12  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida