söndag 5 september 2010

Ikväll Manilla

Jag vinkar i tredje fönstret från höger

I morgon startar evenemanget GRID2010 i Stockholm. GRID är Bonniers internvariant på TED; föreläsare från hela världen handplockas och flygs hit för att under två dagar, i 18 minuter per person, tala inför gräddan av bonnierchefer från hela världen. Om världen hade haft hörn så hade gästerna kommit från samtliga; de är från USA, Australien Ryssland och Sverige. Samt en mängd andra länder.
Bland föreläsarna finns bland annat Paul Frommer, som konstruerade Nav'iernas språk i filmen Avatar, Elizabeth Gilbert som skrev Eat, Pray, Love, Alec Ross, som skapade Obamas digitala valkampanj (som många hävdar är anledningen att Obama vann) och Martha Stewart. Japp, Martha Stewart.

Och så jag.

GRID är ett så prestigefyllt uppdrag så när man får frågan att deltaga, då frågar man inte varför. Man frågar när. Så på tisdag ska jag, enligt programmet, genom interaktiva övningar med 250 personer prata om storytelling och kritiskt tänkande. Hoppas arrangörerna vet vad det betyder för själv är jag lite osäker.

Ikväll så är det startskottet för oss föreläsare genom att vi är bjudna hem på middag hos familjen Bonniers på middag i Manillahuset ute på Djurgården. Jag tänkte att det nog blir en avslappnad affär, men när jag ser middagslistan så inser jag vart skåpet står. Förutom vi föreläsare så deltar även samtliga svenska bonnierhöjdare - samt några ambassadörer, för säkerhets skull - på denna middag. Vilket vore såväl smickrande som helt i sin ordning om det inte vore för en enda sak. Ni kommer ihåg bilden från igår?
Då gjorde jag mig ändå till. Men idag ser jag ut sådär på riktigt. Och jag vill verkligen, verkligen inte avbryta Jonas Bonnier genom att nysa över hela aperitifen. Förmodligen min enda chans i livet att besöka Manilla. Och jag är så igentäppt så inte ens barnen skulle känna igen mig. Men, the show must go on.

Jag svettas redan.

2 kommentarer:

Blogger PeoGyllix sa...

Grattis får man väl säga!
Lycka till... och ja, försök att inte nysa på något/någon. Man behöver inte vara expert för att veta att det inte uppskattas ;-)

5 september 2010 kl. 20:47  
Blogger Unknown sa...

Oh herre vad häftigt! :)

5 september 2010 kl. 22:42  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida