söndag 13 juli 2008

American Ninja

Om en vecka drar jag till New York för att besöka några fabulösa vänner. (Och shoppa en smula förstås.) Men framför allt ska jag träffa en man vid namn Gary Lee. Gary Lee tränade ninjutsu i nästan tjugo år innan han själv blev stormästare och startade en egen dojo. Han har certifikat i flera hemliga tekniker som enda amerikan, men nu har han lämnat ninjakonsten för att istället vara terapeut inom någon österländsk skolning som jag inte riktigt förstår. Under sin ninjatid jobbade Gary Lee som livvakt. Bland annat åt den amerikanske presidenten. Och det gör honom till den enda yrkesverksamma ninjan jag känner. Dessutom är han lugn som en filbunke, bär glasögon, är väldigt stor på gränsen till kraftig - och svart. Som i filmen Ghost Dog. Fast ninja. Bara det gör honom till en av de coolaste människorna på planeten.

Men det blir coolare. När jag berättade för Gary Lee att jag försökt lära mig lite österländska hemligheter inför inspelningarna av Hjärnstorm, men ingen sensei ville prata med mig förrän jag gått i träning i sisådär tiotusen år, så fnös han bara. "Sådär kan de hålla på för att det enda de gör är att träna andra. Vi som är yrkesverksamma har inte tid med sånt trams. Kom till New York så kör vi".

Gary Lee och jag har lagt upp en heldags workshop där han ska träna mig i så många hemliga ninjatricks som vi hinner. För var det nåt som ninjorna var/är bra på, så var det att förvirra och styra sinnena på sina motståndare. Och det är där jag kommer in i bilden.
Bli inte förvånade om jag hoppar baklänges upp i ett träd nästa gång vi ses.

16 kommentarer:

Blogger Patrik sa...

Vilket otroligt häftigt jobb/hobby du har!

13 juli 2008 kl. 20:52  
Anonymous Anonym sa...

Låter otroligt häftigt det Du kommer att göra i New York. Undrar om det finns liknande workshops i Stockholm ?

13 juli 2008 kl. 21:17  
Anonymous Anonym sa...

Vad har du gått för utbildningar för att jobba med det här? Jag vill också =)

13 juli 2008 kl. 22:50  
Blogger Maja sa...

Hahaha! Underbart!
Du verkar ju leva ett sånt konstigt liv så det är helt galet! Kan du berätta om den här resan för dina barn utan att de blir vansinniga av avundsjuka?
Lycka till och hoppas att du får det jättebra!!!
Glöm inte att njuta av allt kul du är med om.
Vad har ninjor på sig? Trikåer? Nä, mer sotardräkt va?

14 juli 2008 kl. 08:07  
Anonymous Anonym sa...

Jag är inte alls avundsjuk. Inte det minsta! Närå, sörru, att...

14 juli 2008 kl. 09:01  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Patrik - Det är ett jobb. Definitivt.

Taha - Det är inte någon officiell workshop i betydelsen att det är nåt han brukar göra. (Jag skrev ju vad som hände när jag försökte med traditionella tränare.) Vi spenderar en dag tillsammans för att vi känner varandra och gillar varandras skills.

Linn - Att jag har kommit dit jag har kommit (var det nu är nånstans) beror inte så mycket på utbildningar som på en total passion för hur vi fungerar i kombination i kombination med en osunt stor släng exhibitionism. Det, och väldigt lite fritid.

Maja - Om du tycker att mitt liv verkar en smula märkligt på utsidan, då skulle du se det från insidan. :-) Men jag tycker nog att det är mer roligt än konstigt.

14 juli 2008 kl. 10:35  
Blogger Maja sa...

Henrik...
Det är väl inte du som är i Borgholm?
Kolla aftonbladet.se....

14 juli 2008 kl. 11:55  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha, nä han har ju inte fattat regel nummer 1: Ninjor är osynliga. Annars är det ju ingen idé.

14 juli 2008 kl. 12:36  
Blogger Hexmaster sa...

http://www.faktoider.nu/ninja.html

Blev rätt besviken själv.

14 juli 2008 kl. 15:48  
Anonymous Anonym sa...

Jo Henrik. kommer du ihåg när du var i Kristianstad och blev paff när du såg ett Domus varuhus? Du skrev även att kalix trodde att de hade det enda domushuset kvar i Sverige.

Nu kan jag glädja dessa kalix-bor att de snart kommer få det enda domus-varuhuset, så slipper de göra falsk marknadsföring... Vårt fula bruna domus ska nämligen äntligen rivas och något nytt växa upp!

Christina från Kristianstad

14 juli 2008 kl. 16:09  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Hexmaster - Jag blir inte det minsta besviken. Jag struntar totalt i om den moderna bilden av ninjan är historiskt korrekt eller inte; det är ju självklart de skills som den moderna ninjan står för som jag vill ha! Det spelar inte den minsta roll om deras ursprung är mytiskt - så länge det idag finns en utarbetad, fungerande teknik. Den får vara fem år gammal för allt jag bryr mig. Det är som med NLP och många behandlingsformer; det viktiga är bara att det funkar. Mytologi är bara roligt. Och får jag välja så väljer jag att vara en filmninja från åttiotalet alla gånger. Rökbomber galore!

(Vad gäller förmågor, så tycker jag att "Ninjutsu...is the skills involved in the act of covert infiltration for military purposes" låter precis som nåt som man bör kunna när man är presidentens body guard som skickas ut på span.)

Mer seriöst så har Gary Lee faktiskt grymma skills som för den oinvigde gränsar till ren mysticism. Som att han alltid vet sinnestämningen på personen bakom honom. (Vi testade flera gånger.) Det är sånt jag ska lära mig. Om NY-schemat tillåter...

14 juli 2008 kl. 17:26  
Blogger KakanH sa...

Vad häftigt!!!
Nu kan du inte vara annat än en cool pappa. ;)
Hoppas att du hinner lära dig en massa roliga och nyttiga "trix".

14 juli 2008 kl. 19:00  
Anonymous Anonym sa...

Grattis till bästsäljaren!
har du läst EQ? Cool kombo till din IQbok

Puss

14 juli 2008 kl. 20:23  
Anonymous Anonym sa...

Pussen var för övrigt till Hexmaster - författaren till bästsäljaren Faktoider! :)

Hoppas att du kikar in igen. ;)

14 juli 2008 kl. 21:34  
Blogger Hexmaster sa...

Ahh... Grazie. Klart jag tittar in här igen, o mystiska fan. :-) :-D

14 juli 2008 kl. 22:03  
Anonymous Anonym sa...

http://www.expressen.se/nyheter/1.1231270/ninjamannen-gripen-pa-oland-infor-victorias-fodelsedag

:)

Var det du Fexeus?

15 juli 2008 kl. 04:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida