fredag 25 januari 2008

Det är över... eller?

Idag åkte vi till lägenheten på vinst och förlust. Vi hade inget val. Och hantverkarna skulle ju vara klara. Klara-ish, visade det sig. De lär behöva två dar till. M inst. Men efter tre timmar städ och golvfejande så kan vi i alla fall bo här provisoriskt. Jag såg fram emot att fixa iordning allt under helgen och sen bara sitta och mysa i mitt nya hem nästa vecka, som belöning för att jag lämnat in boken och ridit ut allt det här. Jag skulle bara ta ett fast grepp om armstödet på soffan och inte resa mig på fyra dagar. Semester.

Men det var innan jag såg lappen på hallgolvet.

Jag har inte kunnat låta bli att notera byggnadsställningen som under min frånvaro har klätts runt huset. Jag vet att fasaderna ska renoveras i hela området och alla balkonger bytas ut, men det enda som sagts är att det ska vara klart till julen 2008. Eftersom det beskedet lämnades augusti 2007 så kändes det ju inte som ett tvärexakt besked om när det var läge. Men det läget är tydligen nu. Jag har gått och väntat på lappen som säger "dags att ta bort alla möbler ni har på balkongerna för snart kör vi". Men den kom aldrig. Istället har det under min frånvare kommit en lapp som säger att "bigning börjar på måndag. Ta bort porslin och tavlor från ytterväggen eftersom det annars kan ramla ned."(!) Bigning, det är tydligen när man med tryckluftsborr sprättar bort balkonger från husfasader. Och då jävlar skakar det i fundamentet. Så tavlorna trillar ned, tydligen.

Att min balkong är full med möbler som jag inte kan få därifrån just nu är en sak. Men det är det här med bigningen. I förra veckan var jag inne och vände i lägenheten medan det bigades. Oväsendet var så starkt att det faktiskt, rent fysiskt, inte gick att vistas i lägenheten. Hantverkarna gick med hörselkåpor. Och då skedde bigningen fyra portar bort. På måndag börjar de i min.

Låt mig förtydliga innan ni tycker att jag gnäller för mycket. Jag sover med huvudet mot ytterväggen. Bigning börjar enligt god hantverkstradition 06.35 på morgonen (jag klockade dem i vintras när de gjorde ett annat hus) och håller på till 15.45. Hela dagen, non stop. Så tavlorna trillar ned och det inte går att prata. I två veckor. Det här skulle vara semester. Bara att packa kappsäcken igen...

Faktum är att det är så sjukt dålig tajming att jag inte orkar tänka på det en sekund till. Istället skriver jag ett betydligt roligare inlägg ovanför det här!

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Förlåt, men jag kan bara skratta!

25 januari 2008 kl. 23:26  
Blogger Hexmaster sa...

Ja, tänk va mycke skit man slipper. :-) Hantverksväsen kan vara nog så jobbigt men har aldrig hört något i den här stilen.

(Manövern heter nog bilning, bigning är något annat.)

26 januari 2008 kl. 13:06  
Blogger Johannes sa...

Nej man kan inte låta bli att småle! Se det som en utmaning! En tiodagarsutmaning ala A Robbins kanske?
Levde i höstas med fönster&fasad-byte och det är ett ypperligt tillfälle att öva på att gå upp tidigt och sitta länge på jobbet....

26 januari 2008 kl. 18:24  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Hex - Ja, bilning stod det. jag läste fel. Jag tyckte väl att det var konstigt. Bigning är för mig när man förbereder en trycksak för att kunna vika den...

Johannes - ja övning ger färdighet säger de ju. Jag känner mig väldigt färdig, faktiskt.

26 januari 2008 kl. 18:35  
Blogger Unknown sa...

Tja, en vattenskada på det här och sen så?

Kan du inte hyra en stuga på Gotland tills allt är över? Det är ju bara en halvtimmes pendelavstånd med flyg.

27 januari 2008 kl. 10:39  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida