fredag 18 januari 2008

Smart

Du vet den där grejen som man alltid gör; om du har en tenta imorgon eller ska hålla en presentation eller nåt annat som du måste förbereda dig ordentligt för, så finner du plötsligt på kvällen innan att du måste diska alla glasen i skåpen, sortera cd-skivorna i alfabetsordning och laga det där lapptäcket innan du kan ta tag i det som du egentligen borde göra. Så vad gör man om man som jag sitter och sliter med att skriva färdigt en bok, dessutom en uppföljare till en bästsäljare och som därför har höga förväntningar på sig, och har absolut deadline om endast några dagar? Enkelt.

Man renoverar lägenheten.

Hantverkarna kom i måndags. Mitt hem har sedan dess sakta men säkert demolerats till sina beståndsdelar. Jag tänkte lägga upp en bild men om du tänker dig scenografin från Polanskis film Pianisten så är det rätt nära. I min naivitet så trodde jag att jag skulle kunna fortsätta bo i lägenheten medan de höll på; vardagsrummet ska nämligen inte renoveras så där tänkte jag bo. Men det är en total omöjlighet. Jag är en hoppfull person, så varje dag återvänder jag till lägenheten för att se om jag kan sova där inatt, i alla fall. Hoppfullhet och dumhet är ibland skrämmande lika. Varje kväll kryssar jag mellan högar av murbruk och betongdamm, klämmer mig in i vardagrummet och ålar mellan två flyttkartonger och en nedmonterad garderob för att lyckas sno åt mig ytterligare ett par rena boxershorts. Sedan flyr jag innan varenda por i min kropp har kittat igen av byggdamm. All min vakna tid tillbringar jag på kontoret, framför datorn. Min sovande tid tillbringar jag hos vänner genom att lova dem att jag ska nämna dem i boken (jag ljuger förstås). På söndag kommer barnen. Då måste det gå att bo där. Jag börjar misstänka att vi får definiera om termen "att bo" rätt radikalt om det här ska funka...

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hej, tänkte fråga lite om din nästa bok. Är det en "påbyggnadsbok" till din första? eller är det en helt annan grej?

Går det förresten att få tag på hjärnstormavsnitten på nåt sätt, missade nämligen dom.

Tacksam för svar

18 januari 2008 kl. 15:16  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Det är inte en påbyggnadsbok, i betydelsen att den inte handlar om ordlös kommunikation på det personliga planet. Däremot handlar den om påverkan på det sätt som många av avsnitten i hjärnstorm gjorde; om reklam, auktoritet och psykologiska knep för att få dig dit jag vill. Så böckerna hänger ihop på sätt och vis. Men det är inte en Konsten att läsa tankar del 2.

Om allt går som planerat så kommer Hjärnstorm släppas på DVD. Jag vet inte när, men jag gissar nästa vinter. Så om inte SVT repriserar avsnitten under våren får du vänta tills dess, är jag rädd.

18 januari 2008 kl. 15:38  
Anonymous Anonym sa...

johannes och alla andra som vill se hjärnstorm kan adda mig på sin msn lista : taha_buyukavsar@hotmail.com så fixar vi det

och allting verkar vara så enkelt så länge man gör rätt och hoppas huset blir enligt som du planerat henrik

18 januari 2008 kl. 17:23  
Blogger Hexmaster sa...

Har inte sett Pianisten. Letade, och hittade:

http://www.vtk.ugent.be/activiteiten/fotos/010.jpg

18 januari 2008 kl. 19:03  
Blogger Unknown sa...

Men jösses, jag tror nog att du satte någon slags rekord där. Jag har haft en vecka fullproppad med små korta akuta uppdrag samtidigt som jag ska hålla igång långa uppdrag och hjärnan hänger inte riktigt med i hoppen däremellan.

Jag kör dock inte metoden med att börja renovera... men lycka till! :-)

19 januari 2008 kl. 20:35  
Blogger Maja sa...

Hej!
Jag är visst också tankeläsare.....eller varför var det så viktigt för dig att berätta för oss att det var just kalsonger som du letade efter i röran? Varför inte bara "kläder"?
Var det möjligen en invit till oss (tjejer eller kvinnor)så att vi ska förstå att dig är det nog idé att satsa på, du som inte bara har boxerkalsonger utan även RENA sådana?
Tittade du möjligen lite snabbt upp åt höger nu innan du började försvara dig?

Med VÄNLIGA ( det lät som om jag var lite snorkig när jag skrev det där, nej nej) hälsningar Maja

21 januari 2008 kl. 14:45  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Maja - ha ha ha!! Kläder har jag gett upp på för länge sen. Det enda jag kan nå är faktiskt mina boxers och jag tror på att vara språkligt exakt. ;-) (Eller kunde nå, förresten. Nu måste jag köpa nytt för varje dag som går.)
Men man ser det man vill se. Såg du det som en invit så var det det. Fast det skrämmer mig lite att det räcker med rena kalsonger för att du ska gå igång...
:-)

21 januari 2008 kl. 15:10  
Blogger Maja sa...

Hej!
När du säger det så skrämmer det mig med. Fast jag syftade ju på alla andra!
Tack för en kul blogg! Ser fram emot din nästa bok!

21 januari 2008 kl. 15:59  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida