onsdag 28 november 2007

Tips & Tricks II

Idag var jag programledare för en intressant talkshow om marknadsföring och påverkan. Men i väntan på att jag kan visa några bilder från den (jag får förhoppningsvis bilderna imorgon) så klarar jag mig undan genom att istället bjuda på ännu en Tips&Tricks-repris från Bokus-bloggen. Håll till godo!

Jag träffade en bartender igår som berättade att han har så svårt att komma ihåg namn. Det var ett problem för honom i och med hans yrke. Han har många stamkunder och även om han känner igen dem till ansiktet så vill han också kunna tilltala dem med namn. Han frågade mig om det fanns några tips och knep för att lättare komma ihåg namn. Det är en fråga som jag får väldigt ofta.

Naturligtvis är ditt eget minne, käre bloggläsare, lika fullkomligt perfekt som resten av dig. Men du kanske känner någon som önskar att de hade lättare att komma ihåg vad folk heter. Typ han i ICA-kassan som du hälsade på en gång och gärna hälsar på igen. Eller hon som just presenterade sig, som du ska jobba med i ett halvår men du redan glömt namnet på. För dessa andra, glömskare människor kommer här några knep som gör livet betydligt lättare.

För det första – orsaken till att vi har så svårt att komma ihåg namn beror ofta på att vi inte lagt dem på minnet från början. För att minnas något måste vi fokusera på det. Men när vi hälsar på någon för första gången har vi så fullt upp med att ta in alla möjliga andra intryck så vi lägger inte ned den tankemöda på namnet som vi borde – speciellt om det är flera personer som vi ska träffa. Ett bra sätt att åtgärda det här är att göra som amerikanarna: upprepa den andres namn i hälsningen.

”Hej, Peter.”

”Hej Peter. (Jag heter) Henrik.”

Genom att upprepa vad den andre heter tvingar du dig själv att fokusera på namnet på ett sätt du kanske inte skulle gjort annars. Redan här har du rejält förbättrat möjligheten till att senare komma ihåg namnet.

Sen är det så att även om de ord som utgör våra namn en gång haft en betydelse, så har den tappats genom historiens gång. Nu för tiden är namn mer som abstrakta ”etiketter” på personer. Och sånt är ju grymt svårt att komma ihåg. Så nästa steg är att göra namnen meningsfulla igen. När du hör ett namn, så länka det och personen ifråga till en lämplig bild. Heter han Björn så ser du ett björnhuvud på hans axlar, eller att han har en björnnos. Heter hon Anna så tänker du på din kompis med samma namn och ser hennes frisyr på den du just hälsat på, eller så tänker du på Anna Karenina och ser en pälsmössa på hennes huvud. Det här kräver att du faktiskt koncentrerar dig under de två, tre sekunder som krävs för att du ska kunna se bilden ordentligt framför dig. Men om du har gjort det, så kommer du nästa gång du möter personen inte behöva fundera på vad han eller hon hette. Även om du helt har glömt namnet så kommer den där nosen eller mössan kasta sig upp ur ditt minne när du ser deras ansikte – och du förstår att han hette Björn eller att hon var Anna, eftersom det är de bilder du alltid använder vid björnar och annor.

Svårare än så är det inte. Det svåraste är att lyckas komma ihåg att man ska minnas.



4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Men om man har svårt att komma ihåg ansikten då? Namnet är inte så svårt... Det är ansiktena jag glömmer, eller inte känner igen nästa gång jag ser dom... Vilket har bidragit till många pinsamma situationer. Men om de börjar prata så brukar jag veta vilka de är i alla fall...

//Christina från Kristianstad

29 november 2007 kl. 08:04  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Christina, du menar att du glömt bort att ni träffats tidigare? Om du prövar tekniken för namn så kommer du troligtvis att ha lättare att minnas personen också.

30 november 2007 kl. 09:38  
Anonymous Anonym sa...

Nej inte riktigt så, tror jag. Bara jag hade känt igen personen så kommer jag ju ihåg att vi har träffats tidigare...
Jag kan ha träffat personen i fråga flera gånger, men känner inte igen dom när jag träffar dom sen, någon annanstans, där jag inte brukar träffa dom. Någongång har de till och med presenterat sig och jag har vetat vilka de är som person, men känner fortfarande inte igen deras ansikten...

/Christina

30 november 2007 kl. 10:45  
Blogger Unknown sa...

Är det Prosopagnosi du menar?

27 december 2008 kl. 17:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida