onsdag 28 november 2007

Barnkultur

Jag var för övrigt på bio med barnen i helgen och såg Kikis Expressbud (som den heter på svenska). Jag tycker det är en otrolig, om än något försenad, kulturgärning som görs just nu där Miyazakis filmer äntligen får svensk distribution på bio och dvd. I ett utbud som här allt för länge dominerats av Disney, där Pixar inte längre går att lita på och där 98% av det som kommer från resten av världen ärligt talat är ren skit, så behöver vi Miyazaki mer än någonsin. Vi - och framför allt våra barn! - behöver nån som vågar berätta andra berättelser , nån som vågar diskutera andra värden än det som återfinns i den sedvanliga actiongeggan. Och med en utgivningstakt av två filmer per år finns det så det räcker för lång tid framöver. Vem vet, kanske kommer till och med mästerverket Future Boy Conan att dammas av. DET är lycka.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Barnen är våran framtid så självklart är det en bra början på vägen att dem börjar kolla på sånna här filmer än Walt Disneys nya dryga och tråkiga filmer.
Föresten när kommer din nya bok ut om man får fråga?

28 november 2007 kl. 21:11  
Blogger Henrik Fexeus sa...

jag kommer snart sätta mig för att skriva nästa bok. Meddelar mig på bloggen när det sker. Som alltid dröjer det ett tag mellan att en bok skrivs och att den släpps, det är mycket som ska fixas med. Så du behöver inte hålla korpgluggarna öppna riktigt än...

28 november 2007 kl. 22:04  
Blogger fia sa...

Amen! :)

28 november 2007 kl. 23:45  
Blogger Linus Loquist sa...

Jag gillar själv filmen otroligt mycket, men det är inte hans bästa tycker jag. Spirited Away kommer alltid ligga på förstaplatsen tror jag strax efter Min granne Totoro (Med en japansk titel som jag inte vågar ge mig på) och Det levande Slottet.

28 november 2008 kl. 03:17  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida