fredag 11 mars 2011

Facts & Fiction

Nästa vecka har sonen prov på vikingatiden. Igår fick de hem en lapp med vad de förväntas klara av på provet. Jag tittade på den först nu. Och där, mitt emellan Snorre Sturlasson och Birka, har sonen fått den viktigaste läxa som han förmodligen nånsin kommer att få under hela sin skolgång:

"Saga vs fakta, kunna ge exempel på vad som borde vara påhittat i en berättelse och vad som kan ha hänt på riktigt."

Tänk om man hade fått lära sig DET redan i fyran; att tänka kritiskt och kunna skilja på fakta och fiktion.

Tänk om såväl våra beslutsfattare som de som tror på vad som skrivs i kvällstidningarna fick gå om mellanstadiet! Vilken annorlunda värld det skulle kunna bli. Och som bonus skulle alla ha grym koll på vikingautgrävningar.

Bara en tanke.

Undrar bara vad hans fröken kommer att säga när han, förutom vikingatiden, med hänvisning till hemläxan också kräver att få diskutera teologi.

2 kommentarer:

Blogger Aki sa...

Häftigt! Som jag förstått det ska skepticism och kritiskt tänkande införas i de naturvetenskapliga kurserna i Gy11, men det borde verkligen sträcka sig över hela grundskolan samt alla ämnen, som historia och religion, där jag kan känna att det är nästan viktigare att ifrågasätta.

11 mars 2011 kl. 11:15  
Blogger Unknown sa...

Aki, jag vet inte om du syftar på att det skulle bli kurser, men som gymnasieelev vet jag att det redan är höga krav på källkritik om du siktar på de högre betygen. För mig som går media kan jag fetglömma ett MVG i valfri kurs om jag inte tänker fixa mig flera ställningstaganden + källkritik.

Men visst borde man applicera detta på skolan som allmänt. :)

14 mars 2011 kl. 20:24  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida