måndag 21 februari 2011

Norrut

Måndag. Jag är just nu på väg upp till Umeå för att medverka i Fråga Doktorn och prata om min nya bok (tror jag, i alla fall). SVT Umeå är en kvarleva från en missriktad politisk insats för många år sen, då man bestämde att SVT:s produktion skulle spridas ut i landet för att på så sätt gynna den lokala infrastrukturen på orter som bl a Norrköping, Växjö, Göteborg, och just Umeå. Av samma anledning flyttade man även ut flera av våra myndigheter i landet (t ex la man Migrationsverket i just Norrköping).

Så vad hände? Skapades det massor med mer arbetstillfällen på orten? Eller fick man inflyttat nytt blod, då de anställda flyttade med sin arbetsplats? (Vilket var de två önskade utkomsterna, som jag förstått det.) Knappast. Sist jag pratade med nån på Migrationsverket bodde en betydande del av som jobbade där fortfarande i Stockholm - och samma sak med SVT Norrköping. De hade bara fått betydligt längre att pendla.

I Umeå gör man i huvudsak två tv-program: Go'kväll och Fråga Doktorn. Men både programledare och gäster kommer oftast från Stockholm, när de inte är från övriga landet. Folk flygs i skytteltrafik: Själv kommer jag upp vid nio, flyger hem vid ett. Tightast logistik har Go'Kväll som är direktsänt - där måste intervjuerna schemaläggas så gästerna hinner med sista flyget hem 25 min efter sändning.

En dag som denna, med förseningar på all flygtrafik pga nattens snöfall, måste vara en mardröm för tv-gänget i Umeå. Själv blir jag 40 min sen. Det kan vara skillnaden på att göra intervjun i studio eller på flygplatsen.

Man skulle ju kunna ifrågasätta klokheten i att göra den här typen av tv-program så långt bort som i Umeå. Det kan inte vara helt snällt för miljön.

Men Malmö Aviation är säkert jätteglada.

5 kommentarer:

Blogger Norco sa...

Välkommen tillbaka till min hemstad :P Glöm inte att ha en Tiger i fickan(Om någon från Umeå läser det här så lär han/hon fatta)

21 februari 2011 kl. 13:53  
Blogger Unknown sa...

Hej, sofia från umeå (med den vita mössan:p) här. Har börjat se ditt program hjärnstorm och såg dig när du var här med sinnescirkus. Fruktansvärt fascinerande! När kommer det filmade sinnescirkus att komma ut? =)

21 februari 2011 kl. 14:57  
Blogger Unknown sa...

Hej, sofia från umeå (med den vita mössan :p) här. Har börjat se ditt program hjärnstorm och var ju och såg dig när du var här med sinnescirkus. Fruktansvärt fascinerande! När kommer det filmade sinnescirkus att komma ut? :)

21 februari 2011 kl. 15:00  
Blogger Samuel Varg sa...

Ytterligare en bok? - Det blir din fjärde va?
Jag läste på Magiarkivet att din Sinnescirkus kommer till Göteborg snart... Väldigt roligt! Ska försöka få tid till att se den. Man kanske får lite inspiration utöver underhållningen.
- mentalistkollegan / Samuel Varg Thunberg

21 februari 2011 kl. 20:21  
Anonymous Anonym sa...

aa det kan man fråga sig henrik, antar att det handlar om flygbolag som vill tjäna pengar som sagt.

Och samuel, tervligt att stöta på dig här :) trodde dock att henrik hade haft sin sista sinnescirkus, men jag kanske har missuppfattat.
Ida, (Elias bjärgvides flickvän, vi sågs på magicbar)

21 februari 2011 kl. 22:08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida