söndag 12 december 2010

Pang


Det härhar blivit en väldigt surrealistisk helg. Jag pratar givetvis om självmordsbombaren i Stockholm. Undrar om det här var orsaken till att Säpo höjde terrorberedskapen i Sverige i höstas men ville inte tala om varför? Enligt det pressmeddelande som skickades ut i förväg så var det en hjärntvättad religiös fundamentalist som låg bakom det. Brevet var dock så väldigt hatiskt att man nästan skulle kunna misstänka att den som skrev det snarare ville få oss att tro att det var en fundamentalistisk handling, för att få oss att tycka ännu lite mindre om islam. Men inte ens korkskallarna i SD skulle spränga sig själva i luften för att få över folk på sin sida.

Och jag vet att det inte är roligt, det som hänt. Men kan bara inte låta bli att tänka såhär: Om du nu har bestämt dig för att spränga dig själv i luften gissar jag att det är ett rätt stort steg att ta. Du förbereder dig förmodligen rätt väl. Men om du lyckas orsaka två stora explosioner, mitt i Stockholm city, under julrushen, och ändå inte lyckas ge någon så mycket som ett blåmärke, hur kass självmordsbombare är du då?!? Det här måste vara väldigt genant för världens alla funtamentalisttokar.

Det är givetvis en fantastisk tur att ingen annan blev skadad. Men budskapet blev kanske inte det avsedda. "Nu jädrar är det jihad, alla som inte tror som vi ska dö men lyssnar ingen kommer vi ... ta kål på oss själva." Eh, um, okej? Jag tar nog och äter en macka så länge, så kan ni väl säga till när ni är klara.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

så himla läskigt. Och helt sant, det är ett under att ingen blev skadad!

12 december 2010 kl. 20:39  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Tyvärr har jag senare fått höra att två personer fördes till sjukhus. Vet dock inte vilka skador de fått.

13 december 2010 kl. 00:05  
Anonymous Anonym sa...

det var lindrigare skador vad jag har hört.

13 december 2010 kl. 05:34  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida