tisdag 30 november 2010

Att snacka med kidsen

Årets slogan

Det är alltid svårt, det där. När vuxna ska vända kepsen bakåfram och prata med kidsen så kidsen förstår. Ett skräckexempel på hur fel det kan gå var när Mona Sahlin begick retoriskt självmord genom att oupphörligen tjata om att det var "häftigt att betala skatt". Varför använde hon just ordet "häftigt"? Jag gissar att nån talskrivare ville att hon skulle nå fförstagångsväljarna.

Men den generationen använder inte ordet häftigt på det sätt som Mona hoppades, utan såg igenom det som ett slanguttryck från en äldre (och därför mossigare) generation: 70-talisterna. Istället för att vara nere på gatan med bojsen så vände Mona kepsen bakåfram och trodde att ingen skulle se igenom det. Om hon inte använde ordet i dess ursprungliga betydelse, förstås, och inte alls som ett slanguttryck. Varpå hon i så fall sa att hon tycker att det är att ta i lite väl mycket att behöva betala skatt.

Hur man än vänder på det blir det inte bra.

Höstens street-slogan står i alla fall Orsa Grönklitt för. Cool grej faktiskt. Oj oj. Den semantiska målgruppsanalys som måste ligga till grund för en sån knivskarp copy kan inte varit billig. Varför inte trycka på det riktigt coola istället, att de har tigrar och isbjörnar i backen? Det är väl mycket tuffare med tigerrace i svarta pisten än en snowboardunge från stan som säger "faktiskt". Fast vad vet jag. Det kanske både är coolt och ... häftigt.

PS. Tycker du att det är tomt här på bloggen? Det är för att jag gästbloggar på Boktipset.se i en hel vecka till! Titta in där om du har vägarna förbi!

2 kommentarer:

Blogger Absolem sa...

Skönt att veta att jag inte är ensam om att störa mig på den pinsamt dåliga reklamen. Jag menar, hur fan tänkte de nu?

30 november 2010 kl. 14:59  
Blogger Unknown sa...

Hahaha, fanns det inte något "Det är sexigt att betala skatt" eller vad det var också?

30 november 2010 kl. 22:20  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida