måndag 6 december 2010

Julchoklad


Åsså var det jul igen och då är det dags för den röda asken. Kommer ni ihåg förra årets Aladdin-kampanj? "Rädda din pralin." Skitsmart. En massa folk röstade på sina favoriter (Körsbär i likör vann, besynnerligt nog) och ut åkte den bortglömda ägglikören. Lika bra det. I år är den ersatt med jordgubbscreme, vilket ärligt talat låter en smula suspekt det med. Vi får väl se.

Hur kommer det sig att jag kan briljera med sånhär pralinbaserad sortimentskunskap? Jo, i år har man gjort ett antal reklamfilmer med olika pralintaktiker för att få de bitar du vill ha (sannolikt inte cremen). Några av filmerna går på tv men de flesta ligger på kampanjens facebooksida: www.facebook.com/aladdinasken.

Jag fick äran att tycka till om de olika taktikerna utifrån mitt kunnande om psykologisk manipulation. Min analys blev en liten film på några minuter som ni kan se här!

Fick jag betalt för att göra det? Nej. Fick jag choklad? Ja. (Men den är slut nu.) Jag gjorde det mest för att det var kul. Vi gjorde även en annan liten film där jag avslöjar vilka pralinrelaterade manipulationstekniker jag själv skulle använda mig av, men den dröjer ett tag till. Tills dess - har ni själva några favorittekniker?

7 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Har beställt dina 3 böcker nu, två av dem beställde jag två exemplar av. Min kompis som var med här i Umeå ska få "alla får ligga" och mamma ska få "konsten att läsa tankar" i julklapp! ;)
kul förresten att du skriver blogg, har lagt till den som bevakning nu!

6 december 2010 kl. 21:47  
Anonymous Anonym sa...

hah, mjo, min favoritteknik är väl snarare bara förrst till kvarn ;)

vi se på magicbar på fredag!

7 december 2010 kl. 07:41  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Kul att du kommer! ses!

7 december 2010 kl. 07:56  
Blogger Norco sa...

Haha, smart avslutning på klippet då du tyckte till om pralintaktikerna.

Bästa sättet enligt mig är att skaffa sig allierade och samarbeta för att få tag på rätt praliner.

7 december 2010 kl. 10:15  
Blogger Unknown sa...

Den bästa tekniken är att inte vara kräsen. Då blir man inte besviken. En smula darwinistisk, "bäst lämpad överlever". Typ.

8 december 2010 kl. 04:16  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha men då är det ju ingen sport! Jag tror att huvudanledningen till att den där kartan över vilka bitar som är vilka sigger i locket, det är inte att ge konsumentinformation. Det är att skapa konflikt och rivalitet. Utan den kartan, ingen möjlighet att välja och leta favoriter. Då måste man chansa och kan inte vara kräsen. Men MED kartan ... säg hej till irriterade miner och småsinthet! Härligt subversivt att gömma en sån bomb på insidan av nåt som bara ska vara mysigt. :-)

8 december 2010 kl. 07:43  
Blogger Norco sa...

Henrik, du tänker som en sann evil mastermind ^_^

8 december 2010 kl. 15:37  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida