tisdag 5 oktober 2010

Det beror på hur man ser det


I När Du Gör Som Jag Vill förklarar jag att vår inställning till något påverkas av hur det beskrivs för oss. Jag ger ett exempel med 600 potentiellt dödssjuka personer, där om de tar medicin A så kommer 400 överleva, medan om de tar medicin B så kommer 200 att dö. De flesta tycker medicin A låter som en bättre deal, trots att båda medicinerna får samma resultat - nämligen att 400 lever, 200 dör.

I morse hittade jag ett nytt exempel på precis samma sak, på sonens frukostflingor: 96% Fat Free! Det låter ju otroligt nyttigt. Nästan helt fettfritt.
Ett annat sätt att skriva exakt samma sak är förstås 4% Fett! Nu låter det inte lika nyttigt längre, eller hur?

Sanningen är förstås att för att vara smaktillsatta, sötade, färgade puffar så är 4% fett inte så farligt. Bredvid står ett paket med mörka flingor med nötter i. De ser vansinnigt nyttiga ut och smakar trä i munnen. Men de innehåller 12% fett (förmodligen tack vare nötterna). Så färgpuffarna klarar sig rätt bra i fettkonkurrensen på frukostbordet. Men ordet "fett" ger helt fel associationer. Istället använder man "Fat Free", som får oss att tänka i rätt banor. 400 lever. 200 dör.

Nu väntar jag bara på paketet som stolt deklamerar: 40% Fat Free! Det vore riktigt roligt.

5 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Hej henrik!
jag håller på att läsa din bok "konsten att läsa tankar"
Jag har en fråga, varför valde du blanka sidor? MVH

5 oktober 2010 kl. 14:26  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Det var inte jag som valde utan förlaget. Det finare pappret är för att alla fotografier ska bli återgivna så bra som möjligt. De blev helt enkelt för dåliga med "vanligt" bokpapper.

5 oktober 2010 kl. 14:30  
Blogger PeoGyllix sa...

Och det är bra, gillar inte "vanligt" bokpapper. Hade inte blivit samma sak, en Henrik Fexeus bok på vanligt papper. nej! :P

5 oktober 2010 kl. 18:17  
Blogger Unknown sa...

Henrik fick väl ett blankt nej när han bad om "vanligt" bokpapper ;)

(han fick även en bok med blanka sidor utgiven ;))

6 oktober 2010 kl. 00:28  
Blogger Unknown sa...

Jag håller fullständigt med Peogyllix

6 oktober 2010 kl. 21:05  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida