söndag 26 september 2010

Praktisk placering

Allt man behöver?

Ah, jag minns det som igår. Under mitten av åttiotalet Wal-Martifierade Konsum sina tidningshyllor och gjorde dem 100% familjevänliga. De sk "herrtidningarna" åkte väck från översta hyllan och till och med vissa serietidningar (närmare bestämt de som publicerades av Epix förlag) förbjöds i butikerna eftersom vissa av dem hade "vuxet" innehåll.

Men det var förstås då. Idag är idag. Och idag trängs, på mitt lokala Coop i Sjöstaden, de stygga livsångestskapartitlarna som "I Form", "Leva" och "Toppform" på den skamliga, översta, hyllan. På den nedersta hyllan däremot, i lagom barngrepphöjd, står de barnvänliga blaskorna sida vid sida. Knasen, Kalle Anka Pocket, Kalle Anka och ... Slitz.

Jag säger inte att det var bättre förr när bar hud var förbjuden på Konsum. Men jag är samtidigt rätt glad att sjuåringen prenumererar på Kalle Anka, så han inte behöver plocka den från Coops tidningshylla.

"Pappa, jag hittade en ny rolig tidning! Vad betyder slampa?"

2 kommentarer:

Blogger Helena sa...

Öhh slampa min son är en förkortning för Sänglampa öhh.

Älskar själv blaskan Larson som jag är frälst i men inte köpt på många år. Pinsamt att Slitz skall stå bland barnblaskor det är inte klokt faktiskt.

-Helena.

26 september 2010 kl. 12:25  
Blogger Unknown sa...

Pinsamt och pinsamt... Jag tycker nog det kan vara rätt skönt att man slipper tabu-stämpeln på något så naturligt som sex.

Sedan vet jag dock inte om Slitz är rätta vägen att gå när man vill neutralisera begreppet "naturligt som sex"... :P

26 september 2010 kl. 18:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida