söndag 19 september 2010

Valdag!

Spjutspetspolitik?

Nå? Har du varit och röstat ännu? Jag måste erkänna att jag haft ett större problem än nånsin det här året. Mitt problem är att eftersom jag är lika mediastressad som alla andra, så räcker det med att ett parti eller en partipolitiker har EN dum eller ogenomtänkt åsikt, för att jag ska ignorera dem. Oavsett hur nyanserade och välargumenterade de är annars. Jag vet att jag är orättvis. Men jag skyller på att jag bara förstår information i soundbites nuförtiden. Så här kommer min högst personliga lista i fullkomlig oordning på hur samtliga riksdagspartier (och några till) har omöjliggjort sig själva, på kommunal eller nationell nivå:

Moderaterna
I Stockholm går en av kandidaterna till val på sloganen "Bättre båtförbindelser till Sjöstaden". Hm. Det går en gratisfärja från Sjöstaden till Söder var tioende minut, nästan dygnet runt. Det går också regelbundet en betalfärja som tar en såväl till Djurgården som hela vägen in till City. Jag kan hålla med om att en brygga till kanske vore bra, men jag har svårt att se att det är en politiskt viktig poäng. Bättre-båtförbindelser-än-gratis-var-tionde-minut är verkligen inget som får mig att springa till vallokalen.

Sossarna
... gör samma misstag som Moderaterna. Eftersom många gillade RUT och S vill ha bort det, så kom nån smart på ett alternativ. "Butlertjänst i tunnelbanan." Dagis, kemtvätt och andra förnödenheter samtidigt som man pendlar. Det kanske är en bra idé. Jag vet inte. Me in så fall är det något som en driftig entreprenör kan prova på. Det är absolut inte en politisk idé - och ingenting som ska betalas med skattepengar. Återigen - är det här det som ska få mig att rösta?

Folkpartiet
Säger sig satsa på skolan. Men är tillräckligt verklighetsfrånvända för att tro att det kommer bli bättre om skolk förs in i betyget. Uppenbarligen har de inte ens fattat att de elever där skolk är ett problem, är också de elever som allra minst kommer bry sig om sitt betyg. Hur ska man kunna ta resten av deras skolpolitik på allvar?

Miljöpartiet
Idag vet vi att källsortering och återvinning (med undantag av aluminiumburkar) i själva verket gör av med mer energi och förbrukar mer resurser än vad det gör att tillverka nytt och sedan slänga det på tippen (som i sin tur genererar energi som kan driva samhällen). Det enda återvinning gör är att få oss att må bra eftersom vi tror att vi gör nåt för miljön. Vi visste det inte då, men vi vet det nu. Speciellt borde MP veta det. Ändå har de med personer som källsorterar och återvinner i sin reklamfilm om att "göra nåt för miljön". Varför försöker de påverka oss med låtsasargument? Har de inte tillräckligt med riktiga?

Centern
Har faktiskt inget på dem. Mest för att jag inte riktigt brytt mig om dem. Det är ju liksom ... centern. Har missat att de inte bara handlar om lantbruk längre. Mitt fel.

V
Ohly verkar ha missat att bokstäverna PK försvann ur partibeteckningen för ett tag sen. Han pratar fortfarande, år 2010, om kommunism som om det vore en bra och praktiskt genomförbar idé. Jisses.

KD
Alltså, kyrkan är skiljd från staten. Och så bör det vara. Även i riksdagen. Oavsett vad man tror på så är politik baserad på religiös grund inte en bra idé i ett modernt samhälle.

FI
Ett feministiskt parti som tar som partibeteckning den militära beteckningen för "Fienden"?! Hur ska jag kunna ta dem på allvar?

Sverigedemokraterna
Det här behöver vi inte ens prata om va? Ingen har varit ute och cyklat så här mycket sen Ny Demokrati.

Piratpartiet
De för en hel del intressanta diskussioner, men skulle fungera bättre i en kommitté eller som lobbyverksamhet. Inte sitta i riksdagen. Dessutom vore det lättare att ta dem på allvar om åtminstone någon av deras representanter fick sin inkomst via royalties eller annan upphovsrätt på det de producerar. Det är så lätt att, precis som Piratpartiet, diskutera något man själv inte är praktiskt delaktig i.

Har jag glömt nån?

Jag vet att det här kan verka orättvist, men kom ihåg att det jag tagit fasta på bara är vad partierna har valt att kommunicera i sina tv- och skyltkampanjer. Om de vill påverka mig med billiga, känslomässiga eller till och med felaktiga argument så kommer jag att reagera.

Så slutsatsen blir följande: a) Det är ju tur att jag är så jäkla bra själv. b) Det enda jag kunde rösta på var

ojjagmåstegåpizzanbrännervid!!!

2 kommentarer:

Blogger Helena sa...

Vad håller din blogg på med, nåväl jag skriver väl om, Jag sa att skall man läsa nåt bra får man skriva det själv som jag så självgott brukar säga hehe skall starta ett eget parti som skall heta ego partiet där jag skall vara kung, president och stadsminister, kejsare och arbetare (för att jämna lite).

19 september 2010 kl. 18:35  
Blogger Yuki2252 sa...

Haha håller med fullständigt XD
Och nu är äntligen biljetterna till sinnescirkus bokade(-^.^-)v

19 september 2010 kl. 21:13  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida