måndag 27 september 2010

The Science of Deduction


Det tog några säsonger av de amerikanska tv-serierna Lie To Me, Psych och The Mentalist innan britterna satte ner foten och tyckte det fick vara nog. Trots allt hade ju de den första super-observatören. Den första brittiska markeringen kom med den utmärkta filmen Sherlock Holmes. En klassisk Sherlock-story, men en ovanlig Sherlock.

Men nu, nu har BBC äntligen visat vart skåpet ska stå. Hur Sherlock Holmes ska vara och varför han spöar den symboliska skiten ur sina amerikanska kopior. Lustigt nog har de gjort det genom att göra om allt. I mini-serien Sherlock är herr Holmes gay, satt i modern tid, och den innehåller alla dina favoritskådelspelare. Som Martin Freeman från The Office och Mark Gatiss (League of Gentlemen). Sherlock själv är den bisarra mannen med det ännu mer bisarra namnet: Benedict Cumberpatch som du sett i Heroes och Atonement. (Vem kallar sitt barn 'Ägg Gurkodling' egentligen???) Och det är bara så sjukt bra. Inte deckargåtorna. Utan hela ... Sherlock.

Jag tycker väldigt illa om konceptet med brittiska tv-deckare. Tv-deckare över huvud taget, egentligen. Det är liksom bara som att ... simma i filmjölk. Man luktar efteråt och så kul var det inte heller. Men jag måste erkänna att Sherlock är mitt nya gift. Eller var, i alla fall, eftersom det var slut efter tre avsnitt. Dumma, dumma BBC. Speciellt som jag såg alla på raken igår. Men det går rykten om att de ska göra fler.

Brittiska tv-deckare och jag. Det trodde jag aldrig. Fortsätter det så här bra så behåller jag tv:n.



5 kommentarer:

Blogger Mikael sa...

Den hade jag missat! Går den på TV tillochmed eller får man leta runt på internätet?

28 september 2010 kl. 01:04  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Vet inte, jag såg den på blåstråle.

28 september 2010 kl. 07:32  
Blogger Helena sa...

Det går utför Henrik, först började du gilla musikaler och nu detta, du kanske börjar åldras? Allsång på skansen nästa?

28 september 2010 kl. 09:01  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ouch - din trendspaning kan vara korrekt. Och jag som inte fyllt 40 ännu! Du har rätt. Jag får skärpa till mig.

28 september 2010 kl. 10:09  
Blogger Helena sa...

Ja du, snart sitter du och stirrar apatiskt framför antikrundan, så ut och lev järnet själv har jag fastnat i fåtöljen framför Carina Berg flyttar in hos Aarja Saijma eller så .Det är gröndjävligt kärringen visar galakläder och sjunger schlager för fullt å jag faller i koma och tänker bara Moment 22.


Kram en snart 38 åring som spolar tvn snart,

29 september 2010 kl. 21:51  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida