söndag 3 oktober 2010

Svart med vitt i


Jag upptäckte det här när jag var och repade igår men glömde tala om det. Så vi tar det nu istället. På Dieselverkstaden står en av de där kaffeautomaterna från Selecta som finns i så gott som varje svenskt lunchrum. Om du har en sån på jobbet eller i skolan så är det här inte nån nyhet, men för mig som inte har de röda maskinerna i min nära omgivning så upptäckte jag det först igår: Det heter inte länger "mjölk" i kaffeautomaterna.
Det heter "vitt".
Anledningen är tydligen att Selecta inte längre får kalla det för mjölk eftersom nån insett att det inte är det, utan snarare nån ersättning typ Predd. Jag kan köpa det, även om konversationerna i kafferummen blir lite lustiga.
"Ska du ha vitt i kaffet?"

Men vad jag inte förstår är varför de i samma maskin får fortsätta kalla sina andra häxbrygder för "Cappuchino" och "Café au lait". Sist jag kollade betyder "au lait" med mjölk och inget annat, och själva definitionen på en cappuchino är ju att det är espresso med skummad mjölk. Räknar de bara kallt med att den nitiske ordningsman som satte dit dem för semantiskt missbruk av "mjölk" inte kan franska?

Tills vidare kan man alltid trycka på knappen och få en "Cafe au lait med vitt". Teknikens under.

1 kommentarer:

Blogger Hexmaster sa...

Gjorde samma observation tidigare i år. Konstaterar att de på Selecta -- verkar vara desamma -- inte kan sin historia. :-)

http://faktoider.blogspot.com/2010/06/vitt-i-kaffet.html

6 oktober 2010 kl. 21:09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida