lördag 20 mars 2010

Rädd

Jag vet inte vad det är med det svenska klimatet som gör att det kommer fram så många egensinniga, kvinnliga musiker som pysslar med elektronisk musik. Sophie Rimheden, Jenny Wilson, Karin Dreijer Andersson (The Knife, Fever Ray) och Jonna Lee. För att nämna några.
Men nu har nån tydligen bestämt att Jonna Lee ska bli det nya svarta. En superhemlig byrå har gjort värsta virala kampanjen under namnet Iamamiwhoami som åtminstone tydligen har tagit USA med storm. Enligt Resumé. (Intressant när det som borde handla om musik plötsligt börjar handla om hur reklamsmart man kan vara. I alla fall.)

Själv har jag fått ett problem. Videosnuttarna till kampanjen är så flashig-byrå-pretto så man fnissar. Och det är väl kul. Men den första riktiga musikvideon som precis har lanserats har gjort att jag efter fyra minuter är livrädd för Jonna Lee. Som jag aldrig ens har träffat. I mitt tycke har videoskaparna lyckats förstöra hennes musik helt. För när skivan väl kommer, hur vacker den är, vem fan vågar lyssna på den och riskera att få tillbaka de där bilderna i huvudet? Freddy Krüger är för småbarn. Om den där plasttanten tar sig in i mina mardrömmar kommer jag dö av skräck på riktigt.
Ta en titt själva. Är det ett smart sätt att fånga en ny publik, eller ett begåvat sätt att skrämma bort den publik som skulle kunna finnas? Eller är det bara jag som är lite känslig just idag?

4 kommentarer:

Blogger Janelle Lollipop sa...

usch....jag reagerade likt dig bara genom att ha sett bilden på henne i något sammanhang. stackars de skäggiga männen som måste vara i samma rum som plastladyn. fräcka illblå ögon, annars läbbisch. jag fick upp bilder av filmen Seven...icki, icki....

20 mars 2010 kl. 12:48  
Anonymous Anonym sa...

Det här luktar unkna fördommar att musik inte får marknadsföras för att ses som seriös. "Musikvideos" har funnits sedan 50-talet i någon form i avsikt att sälja skivor.
Artikeln på resume.se, som alltså inte är en musiksajt, handlade om denna typ av marknadsföring på nätet (viral video campaigns), och specifikt då denna som ansågs som självklar vinnare av Guldägget - detta naturligtvis förutsatt att kampanjen är svensk. Intressant är att artikeln numer är borttagen från resume.se! Kanske efter påtryckningar från trötta svenska reklammakare? Kampanjen beskrivs annars av utländska initierade som den mest lyckade sen Blair Witch Project(1999).
Det du kallar "flashig-byrå-pretto" kallar jag proffsigt, konstnärligt gjorda små pusselbitar i form av korta musikvideos. Blir du lika fnissig när du ser BMW-reklam? Naturligtvis inte - det är ju inte "kultur". För övrigt vet vi inte om det ligger en "superhemlig byrå" eller stora pengar bakom detta - vi vet inte ens OM det är Jonna Lee som medverkar. Själv är jag tveksam - detta ligger långt från vad hon tidigare gjort - hon har gett ut flera excellenta, men underskattade, skivor i singer/songwriter-indiepop-gengren.
Läsvärt för er som vill veta mer:
www.mtv.com/news/articles/1631108/20100202/story.jhtml

20 mars 2010 kl. 15:45  
Blogger Unknown sa...

Det där.. var en väldigt obehaglig video.
Jag håller med, hon är en uppgraderad version av Freddy Krüger.

20 mars 2010 kl. 16:41  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Men Havarti, det är väl ingen som har sagt att musik inte får marknadsföras om den ska vara seriös? Jag har verkligen inget emot det - hur skulle jag annars få reda på ny bra musik?

Intressant att artikeln är borta, det visste jag inte. Kanske just för att det var där de först "läckte" att det hela med största sannolikhet handlade om Jonna Lee. Men det kan naturligtvis vara fel.

Sen är smaken naturligtvis olika. Jag håller med dig om att "videopusslet" är proffsigt gjort. Det är just därför jag tror att det ligger pengar bakom - den där produktionsnivån är inte billig. (Och att byrån är hemlig är väl uppenbart eftersom allt i hela projeketet är hemligt och - än så länge - saknar avsändare.) Men jag kan fortfarande tycka att det är för pretto. Det är min helt och hållet personliga åsikt och den står jag för.

Det där att ställa bilreklam mot "kultur" var inget som jag skrev, det får du själv stå för. Precis som fördomarna om musik. För att svara på din fråga så blir jag precis lika fnissig av reklamfilmer för bilar - när de når upp till samma nivå. Kanske till och med mer.

20 mars 2010 kl. 16:59  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida