fredag 19 mars 2010

Ignorera inte

Förmodligen Sveriges mest begåvade just nu

Jag såg inte Melodifestivalen förra lördagen. Jag gick mest förbi den när nån annan såg på tv. Men i mina öron så hade Salem Al Fakir lyckats skriva det enda som inte fick mig att vilja kräva tillbaka mina tv-licenspengar. Inte bara det, det var också en riktigt bra låt. Så jag var förmodligen inte den enda som bums laddade ner hans nya skiva, Ignore This, från iTunes.

Salem förnekar sig inte. Där de förra två skivorna var bra men så spretiga att man var tvungen att hålla dem i koppel, samtidigt som man blev irriterad över hur vansinnigt begåvad han är, så är Al Fakir lite mer enhetlig den här gången. Men bara lite.

Det verkar också som han hämtar referenserna direkt ur en av mina egna vinylbackar från tonårstiden. Om Hall& Oats, Ultravox, Rupert Hine och DAF hade blivit nedfrysta 1986, upptinade idag, inslängda i en studio innan nån han tala om att synthrocken var död, och ombedda att göra en radioplatta ihop med Susumu Hirasawa - då hade de gjort Ignore This.

Precis som med hans andra två så vet jag inte om jag kommer bli bästa kompis med den här plattan heller. Men oavsett så är den briljant. Gör er själva en tjänst. Bjud in Salem. På kaffe åtminstone. Ni blir inte besvikna.

PS. Glöm inte att kolla på TV4 resp Kunskapskanalen (se inlägg nedan) idag om du ändå är hemma!

1 kommentarer:

Blogger Janelle Lollipop sa...

Håller med...jag såg bara första programmet av Melodifestivalen och för första gången (ävvö) hade svenska folket och jag samma åsikt om bästa låt.

19 mars 2010 kl. 22:54  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida