måndag 14 juli 2008

Fiskelycka

Sen i lördags är jag med barnen uppe hos min pappa i Roslagen. Grisslehamn, närmare bestämt. Utbudet är en smula avskalat, så här går man antingen promenader i skogen eller åker ut med båten och metar. Mina barn har lika mycket damp som jag har, men varje sommar tycker de att meta verkar vara en toppenidé. Så vi lagar spöna, fixar mask, letar efter flytvästar som passar eftersom de växt sen förra gången, vänder båten rätt, hänger på motorn, inser att vi glömt bensinen, hämtar den, får ner båten i vattnet, puttrar ut på fjärden, hivar i ankaret och slänger till slut i de maskförsedda fiskespöna. Det är en halv dag av förberedelser. Varje sommar gör vi det. Och varje sommar är det kul att meta i exakt fem nanosekunder. "Ääähh jag får ju inget!! Jag vill åka och köpa glass istället!!" Att vi aldrig lär oss. Men glassen är lika god som förra sommaren.

1 kommentarer:

Blogger Henrik Fexeus sa...

Jag måste ge mina barn upprättelse efter det här inlägget. Efter glasspausen så metade de faktiskt i nästan en timme och äldsta sonen drog upp två abborrar. Där fick jag.

14 juli 2008 kl. 17:27  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida