tisdag 6 maj 2008

Från 50:e våningen

Johannesburg är en märklig stad. Ingen verkar veta riktigt hur många som bor här (typ 9 miljoner), mycket pga Soweto där folkräkningen inte riktigt funkar. Dessutom, på grund av komplexa förhållanden mellan invandring, den tidigare segregationen och den nuvarande upprustningen känns det som stan är vrängd ut-och-in. Det är bästa sättet att förklara det på. Jag är i downtown Joburg just nu, på väg ut till Soweto. Vi verkar vara de enda vita människorna i hela downtown vilket gör en tydlig skillnad mot lyxområdet Sandton där vi annars bor. Efter bara 14 år av demokrati så hänger fattig och rik fortfarande mycket samman med hudfärg. Men här i downtown är det en intressant känsla att vara i total minoritet. Jag har också lärt mig att hålla tyst om att jag är tankeläsare. Vidskeplighet och hemmasnickrad voodoo trängs med kristendom och jag har ingen lust att råka ut för nåt.

7 kommentarer:

Blogger Maja sa...

Hej! Ja visst är det en märklig, och nyttig känsla att vara i minoritet? Jag var med om det i Dallas. Jag och en annnan blond tjej skulle ut till någon förort
( berätta aldrig det för min mamma...) och vi var de enda vita där faktiskt. Och inne i downtown var vi väl de enda som inte hade cowboyhatt och jeans med jättebälte.
Nu så här innan du blir superkänd i Sydafrika: hur uttalar de ditt namn? Fectious? Dvs: Fäcktjöss?
Ha det så bra!

6 maj 2008 kl. 19:48  
Blogger Maja sa...

Nu måste jag bara genast förtydliga: Det var mörkt också i den där förorten, och lite ruffigt, det var det som var det läskiga som min mamma inte får veta, inte att jag befann mig bland "svarta"...

6 maj 2008 kl. 19:51  
Anonymous Anonym sa...

Lite sightseeing i negerslummen piggar alltid upp. Synen av limsniffande 8-åringar kan man inte få för mycket av. Kasta en tub i från bussfönstret - om ni har tur så kanske de vinkar. /Diogenes

7 maj 2008 kl. 08:25  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Tvartom, Diogenes. Jag tog illa at mig av ditt inlagg. Det vi gjorde var sa langt fran gloating som du kan tanka dig. Vi vandrade omkring en hel del i Soweto, tillsammans med en sowetofodd guide som ofta anlitas av politiska journalister fran sverige. Vi var aven i Klicktown vilket ar en ren kakstad. Men i Soweto har man insett vikten av "travellers" som stoder deras sak. Sen finns det naturligtvis en stor vald- och arbetsloshetsproblematik och det blundar man inte for. Skottskador ar fortfarande en av de vanligaste anledningarna till sjukhusbesok. Men om inte vi vagar komma dit och se, hur ska vi da kunna forsta?

7 maj 2008 kl. 14:03  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Maja - jag far se pa fredag. I USA sager de "fEXeas" eller "fIXeus". Var presentator ar fran Polen sa jag ar ratt nyfiken vad hon far det till. Hon kanske haller sig till fornamn. :-) (Personen pa invigningsfesten sa ratt)

7 maj 2008 kl. 14:06  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jag inser ocksa att mitt inlagg kanske lat lite hart. Det var inte meningen, jag skrev det pa en skumpande buss och var tvungen att halla mig kort. Darav en eventuellt till synes bister ton.

7 maj 2008 kl. 14:06  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker kakstad låter mycket trevligare än kåkstad...

/C-4

8 maj 2008 kl. 10:27  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida