söndag 13 april 2008

Vårstädning

Jag har en spaning som jag vill kolla med er om den stämmer. Det verkar som att många gör nån mental storstädning just nu i april. Min observation började med att jag ringde en bekant som jag brutit kontakten med för ett halvår sedan. Jag har inte orkat ta den konfrontationen under hela vintern, men nu kändes det plötsligt läge. Sedan fick jag själv ett sådant samtal, från någon som också tyckte det var dags att bygga broar igen. Andra vänner har berättat liknade saker, att de återknutit bekantskaper som surnat eller att de äntligen gjort slut på förhållanden som de vantrivts i. Är april en månad av förlåtelse, omstart, sträckta ryggar och nya mål? Har vi börjat må bra igen, helt enkelt?

Antingen ser jag ett mönster som inte finns, eller så är vi många som uppdaterar våra relationer (vänskapliga eller intima) just nu. Skriv och berätta om du känner igen dig!

7 kommentarer:

Blogger Hypno sa...

Hej!

Jag kan inte annat än att hålla med om att det är en transformation i sammhället som håller på att ske. Jag tror att det är "vårstädning" som du märker av. Människor vill kunna må mycket bättre och väljer att ta tag i sin situation i stället för att sitta och vänta på " bättre" tider.
Om man vill avsluta eller förbättra en relation så behöver man göra det själv. Folk har tröttnat på sin egna tafattighet. Det är vad jag tror.
Förresten, tack för en rolig bok, jag håller på att träna för fullt.
Det känns rolig, jag ser resultaten och lyssnar efter konkreta resultat ;-)

13 april 2008 kl. 21:39  
Anonymous Anonym sa...

Hej!

Jag kan inte annat än att hålla med om att det är en transformation i samhället som håller på att ske. Jag tror att det är "vårstädning" som du märker av. Människor vill kunna må mycket bättre och väljer att ta tag i sin situation i stället för att sitta och vänta på " bättre" tider.
Om man vill avsluta eller förbättra en relation så behöver man göra det själv. Folk har tröttnat på sin egna tafattighet. Det är vad jag tror.
Förresten, tack för en rolig bok, jag håller på att träna för fullt.
Det känns rolig, jag ser resultaten och lyssnar efter konkreta resultat ;-)

13 april 2008 kl. 21:45  
Blogger Pontus Erik Karlsson sa...

När solen titta fram igen börjar folk öppna upp sig för att bygga, bättra på och skapa nya relationer.

Absolut!

Men om det är solen som ger oss den här energin, borde vi inte tänka lite än mer logiskt då?

Vi leker med tanken att solen är en av de energikällor som påverkar oss allra mest här på jorden. Då strävar vi efter att få mer av den energin och att komma den så nära som möjligt på alla nivåer!

"Du är vad du äter" - Anna Skipper

Jag väljer att bli ett solljus! Att komma så nära solens energi som möjligt. Men att bli en solstråle handlar så mycket mer än att bara äta god och nyttig föda.

Men grönsaker, frukt, bär, nötter, bönor, bark, rötter, blommor & frön är en bit på väg mot ljuset!

14 april 2008 kl. 10:06  
Blogger 30-nånting sa...

Jepp, det känns definitivt igen i min omgivning. Det är mycket som händer nu - både positivt och negativt!

14 april 2008 kl. 13:36  
Blogger Peter S sa...

Hej !

Det stämmer så bra så jag blir förvånad, dvs at man i april söker upp vänner igen. Jag har idagarna hittat igen två gamla skolkamrater från slutet på 80´talet. Fick mail svar av båda två idag.

14 april 2008 kl. 21:24  
Anonymous Anonym sa...

Känns som att vårdepressioner också hör hit med alla analysering man gör av sig själv och sina relationer.. Jag vet 4 olika par som har brutit med varandra bara på senaste månaden, vilket sammanträffande...eller?

19 april 2008 kl. 23:09  
Blogger P-A Jonsson sa...

Hmmmm.... För mig har den senaste månaden snarare varit tvärtom. Jag har bestämt mig för att avsluta bekantskaper som är just bara - bekantskaper. Det är kontakter med människor som inte ger mig något. (Jag snackar inte om pengar och sådant, utan upplevelser, erfarenheter och intryck.)
Går jag ett steg framåt eller har jag bara haft den stora egoist-månaden?

11 maj 2008 kl. 21:37  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida