söndag 13 april 2008

Det är inte jag, det är du

Dags för lite lösa tankar om kärlek igen.

Det finns en teori inom psykologin om nåt som kallas för kognitiv dissonans. Det är när vi har två idéer eller tankar i huvudet som säger emot varandra men som vi upplever båda är sanna. Det skaver rätt hårt i huvudet när det sker och vi gör vårt yttersta för att lösa problemet. Antingen måste vi ändra på en av våra två tankar, eller så försöker vi hitta en yttre anledning som kan förklara det hela.

När det gäller vår uppfattning om oss själva så är det just den sista lösningen vi föredrar. Vår generella uppfattning om oss själva är att vi är rätt hyggliga typer. Men ibland beter vi oss illa. Vilket går emot vår uppfattning om oss själva. Det är det här som är dissonans. För att lösa det måste vi ändra på något. Vi kan inte förneka det vi har gjort, det går inte att ändra. Vi skulle kunna ändra vår uppfattning om oss själva och sluta tycka att vi är goda människor, men det vill vi helst inte heller. Så vi hittar lösningen i en yttre omständighet.

Jag är en god människa men jag var väldigt stressad och trött och då blir jag sådär.

Vi har alltså en tendens att förklara vårt dåliga beteende genom att hänvisa till vår situation istället till vår personlighet. Men det gäller bara oss själva. När andra gör dåliga saker upplever vi inte samma dissonans eftersom vi bara ser deras handling (och inte samtidigt känner hur de upplever sig själva). Därför förklarar vi ofta andras beteende genom att hänvisa till deras personlighet:

Jag vet att jag skrek. Men jag är så fruktansvärt trött.

men

Fan vad hon skriker. Vilken bitch hon är.

När man har undersökt vad som gör människor lyckliga eller olyckliga i förhållanden, så har det visat sig att de som befinner sig i lyckliga relationer har en större förmåga att förklara den andres dåliga beteende med yttre omständigheter, snarare än att hänvisa till deras personlighet. Istället för ”nu börjar han gapa igen. Vad såg jag i den här buffeln” så lyckas de tänka ”nu börjar han skälla igen. Undrar hur läget har varit på hans jobb den senaste månaden”. Den inställningen gör att de också har mycket lättare att ta upp ämnet till diskussion och på så sätt reda ut det. ”Älskling, det verkar som du har varit väldigt pressad ett tag nu?”

Det är också så, att när vi rättfärdigar oss själva genom att hänvisa vårt beteende till yttre situationer, så övertygar vi oss också om att vårt beteende inte går att ändra på – eftersom det ju ”inte var vårt fel”. Dessutom är det också lätt att få en känsla av att det är ett rätt beteende – och att den andra har fel:

Jag är snäll och god, men när jag blir arg skriker jag och bankar i bordet. Det är inget jag kan göra nåt åt. Min mamma gjorde så och hennes mamma gjorde så. Det är så man löser konflikter. Ibland blir jag galen på att du inte vågar säga vad du tycker utan du bara kryper undan. Ska det här förhållandet funka måste du ändra på dig.

Jag är snäll och god, men när jag blir arg går jag undan. Jag grälar inte. Det är inget jag kan göra något åt. Min pappa gjorde så och hans pappa gjorde så. Det är så man löser konflikter. Ibland blir jag rädd för dig när du börjar skrika och banka i bordet. Ska det här förhållandet funka måste du ändra på dig.

Lösningen är att inse att våra personligheter kanske är mer nyanserade än vi tror. Vi är inte enbart snälla och goda. Ibland bankar vi och skriker. Eller kryper ihop. För att kunna närma oss varandra måste båda inse att vi faktiskt kan, och måste, ändra på oss. Det är bekvämt att skylla det vi inte gillar om oss själva på yttre saker. Men ska en relation överleva måste vi förstå att vårt eget beteende inte nödvändigtvis är mer rätt än vår partners, och att vi båda har förmågan att ändra på det eftersom beteendet faktiskt är en del av vår personlighet. Hur smärtsamt det än är att inse. Det här illustreras bäst av en man som fick frågan om hur han och hans fru hade kunnat vara lyckliga i över fyrtio år: ”Vi möts halvvägs. Jag gillar att äta vid fem. Hon gillar att äta vid åtta. Så vi äter fem i åtta.”

Slutligen, så förklarar dissonansteorin ett stort mysterium som ofta inträffar när en relation tar slut. Om det inte funnits en tydlig, uppenbar anledning till att göra slut, som t ex fysisk eller psykisk misshandel eller otrohet, så infinner sig dissonans hos den som tar beslutet att bryta upp. Om jag är en god person, varför behandlar jag då någon annan så här illa? Lösningen måste vara att den andre är en idiot som förtjänar det. Ju svagare anledningen har varit för att göra slut, desto starkare blir behovet av att svartmåla den andra. Resultatet blir en bisarr situation där den som gjort slut börjar bete sig illa mot, och till och med straffar, sin tidigare partner som inte förstår nånting. ("Om det är nån som ska vara sur och bete sig illa så är det väl jag?!") Det här kan gå långt. Ett vanligt exempel i amerikansk litteratur och som jag själv sett på nära håll här hemma i Sverige, är när kvinnan begär skilsmässa, flyttar ihop med en ny man men ser till att hon inte har någon inkomst varpå hennes ex tvingas stå för allt underhåll. Det kan verka fullkomligt vidrigt utifrån. Hur kan man behandla någon så? Men i själva verket är det kognitiv dissonans och självrättfärdigande i full blom:

Han måste vara ett as. Annars hade jag inte lämnat honom. Och jag hade inte heller straffat honom så här. Alltså är han det. Case closed.

Som du ser är det en dödlig loop. En viktig nyckel till lycka i en relation är att sluta rättfärdiga sitt eget beteende, inse att det går att ändra, och samtigt sluta göra likamed-tecken mellan vem din partner är och vad han/hon gör. För han eller hon är i samma sits som du. Rena självklarheter. Och bland det absolut svåraste som finns. För vi är ju bara människor. Goda människor. Eller hur?

16 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Stämmer i stort sett.

13 april 2008 kl. 12:47  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Du menar att du har invändningar mot delar av det? Det här är slutsatser från noggrann forskning. Upplever du att något inte stämmer?

13 april 2008 kl. 13:39  
Anonymous Anonym sa...

Jag har aldrig haft någon relation men jag kan ändå hålla med om att det kan stämma överens till 95% för allting du skrev var ganska logiskt + att allting är ganska relativt också så att det kan ju vara varierande från person till person.

13 april 2008 kl. 13:58  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Det fina med dissonansteorin är att den gäller för alla människor. Den är inte relativ. Snarare är det så att de som känner "det där gäller inte mig" oftast sitter mest illa till. Det som kan vara relativt är förmågan att vara uppmärksam på vår egen självrannsakan.

13 april 2008 kl. 14:11  
Blogger Per Melin sa...

Så har vi det besläktade fenomenet som sammanfattas så fint i citatet:
"We judge others by their actions; we judge ourselves by our intentions."

Det vill säga:

"Hon är en tjatande bitch."
...men...
"Jag är en omtänksam person som tjatar för att jag bryr mig."

Eller i fallet USA:

"Saddam var ond för han dödade och torterade iraker."
...men...
"Vi dödar och torterar irakier för att vi försöker hålla ihop landet."

13 april 2008 kl. 17:18  
Blogger Maja sa...

Jag kommer att tänka på ett motsatt beteende och förhållningssätt:
Kvinnan (eller mannen) som blir slagen av sin partner men ändå stannar kvar eftersom hon har närmare till att rättfärdiga hans beteende och själv tänka att det nog var hon som retade upp honom, än att resa på sig,vara rädd om sig själv och sin självkänsla och GÅ!
Hennes mamma kanske inte heller sa nej?

13 april 2008 kl. 17:30  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Maja - om man har en svag självbild och blir illa behandlad uppstår inte nödvändigtvis dissonans, eftersom man då som du säger kanske tycker att man inte är värd bättre eller har provocerat fram det själv. Dissonansen uppstår först om man faktiskt tycker att man är värd bättre, men ändå stannar kvar. Då kan man t ex börjar skylla på att man bara gör som mamma gjorde. Det är naturligtvis både lätt och tryggt att tänka att "jag kan inte hjälpa det - jag har fått det från min mamma". Men ingen är sin mor. Därför är man också fri att handla efter egen vilja. Även om det är läskigt.

13 april 2008 kl. 21:03  
Blogger Maja sa...

Du har rätt.
Jag pratar INTE om mig själv förresten.Inte om min mamma heller!
Angående det där med vårstädning : det kanske ligger nedlagt i naturen i oss (?) att man vill förnya sig, ömsa skinn, fälla gammal vinterpäls, rensa bort gammalt ogräs och bränna bort saker på bål så här på våren?
Många slutar ju röka eller bestämmer sig för att banta nu. Fast det kanske har att göra med löftet/hotet om en bikinisommar?

13 april 2008 kl. 21:24  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jo, ryktet går ju att vi gör sånt på våren. Jag bara undrar om det stämmer. Det är därför jag vill höra vad andra gör!

13 april 2008 kl. 21:30  
Blogger Pontus Erik Karlsson sa...

Grymt bra text när det gäller relationer, varför lärs inte det här ut i skolorna?

Det ända sättet att få ut 100% av en relation är att ständigt ge 100% av allt du är.

Så vem är du?

En obegränsad varelse av 100% energi. Skulle kunna vara en definiering av dig.

För mig är kärlek enbart energi, något man ger till andra varelser, utan bakomliggande tankar att jag faktiskt ska få något tillbaka.

Tanken underlättas om man vet att "jag är allt".

Bara mina egna tankar om allt och inget!

14 april 2008 kl. 09:45  
Anonymous Anonym sa...

"sluta göra likamed-tecken mellan vem din partner är och vad han/hon gör". Förlåt om jag frågar, men vad (solipsist eller ej)är en annan person (än jag) för mig utöver vederbörandes handlingar (och givetvis kropp)? Även om vi tänker oss att det finns något där utöver hos alla de som inte är jag, låt kalla det en själ, som besitter vissa egenskaper, så finns det väl likväl inget annat gränssnitt än vederbörandes handlingar, eller? /Diogenes

14 april 2008 kl. 16:46  
Anonymous Anonym sa...

Enligt mig så är det all skillnad i världen mellan –Jag är så # arg på dig, för att DU…! Och –Jag är så # arg på det du gjort, därför att JAG vill/behöver/känner…! I det första ex. lägger jag över ansvaret för minna behov och känslor hos den andra personen, du har fått mig att må så här för att du är så blabla (ett effektivt sätt att befästa min känslomässiga tolkning och analys som en sanning om densamme.) I det andra ex. tar jag ansvar för mina egna känslor, upplevelser och relationen. Det du gör påverkar mig så här för att jag…

God, ond, bra, dålig, snäll, dum och så vidare är enligt mig värderings ord men ingenting jag kan vara eller ÄR. Du gör något och jag tolkar det du gör (utifrån mina referensramar, rådande samhällskultur, tid, plats, genus, you name it) men min tolkning är ingen sanning om dig. Ok, säg att jag är på ett möte där jag pratar 80% av tiden. En person tycker att jag är självupptagen en annan att jag är engagerad, en tredje att jag verkar osäker. Vem är jag då?

14 april 2008 kl. 23:52  
Anonymous Anonym sa...

Personligen så tillämpar jag en metod som är få förunnat när jag har genomgått en kris eller ett gräl i mitt förhållande. Jag har nämligen en väldigt nära vän som känner mig bättre än någon annan. Och det bästa med henne är att hon alltid är objektiv.

Så genom att sätta mig ner med henne och beskriva situationen helt sanningsenligt finns det alltid två lösningar på problemet.

Antingen hör jag mig själv och inser att problemet faktiskt har legat hos mig, eller så är det hon som förklarar för mig när det är jag som trampat i klaveret.

För att kunna hitta mina egna avigsidor gäller det först och främst att acceptera att jag inte är felfri. Och att dessutom ha någon jag har respekt för som även hon/han kan påpeka mina brister gör att jag ser på situationen på ett helt annat sätt.

För alltför ofta hamnar skygglapparna på och man tänker: det är faaan inte mitt fel, det är hans/hennes!

15 april 2008 kl. 18:01  
Anonymous Anonym sa...

När jag läste om sånt här kallade man detta (eller något liknande, kanske inte exakt samma?) för stjälvtjänande bias (mitt favoritbias för övrigt ;) ). Som jag förstått det anser vi att bra saker som händer oss beror på inre egenskaper ("jag fick vg på tentan för att jag är smart") medan sämre saker beror på yttre omständigheter ("jag fick u på tentan för att läraren ställde konstiga frågor"). Samtidigt som dåliga saker som händer andra mycket väl kan bero på deras inre egenskaper. För deprimerade personer kan dock det omvända råda ("äh, det var väl inget att få vg på tentan, det var ju lätta frågor").

Tycker det låter som samma sak som dissonansen du pratar om, undrar vilket som "gäller". Men men, det vikiga är väl inte vad man kallar det, bra att vara medveten om är det i alla fall!

Blev ortoligt glad när jag hittade den här bloggen förresten, den kommer jag följa! Älskar sånt här :)

16 april 2008 kl. 14:20  
Blogger Henrik Fexeus sa...

tack för komplimangen, Martina. För att reda ut: dissonans är när två "kognitiva element", alltså sånt som finns i ditt huvud, säger emot varandra men där båda ändå är sanna för dig. Om det ena "elementet" är din uppfattning om dig själv (jag är en bra person), och det säger emot något som du t ex just har gjort mot nån annan, så blir dissonansen smärtsam för oss. Ett sätt att ta oss ur den är den självtjänande bias du talar om; vi skyller på yttre omständigheter och att det inte var vårt fel.

16 april 2008 kl. 15:41  
Anonymous Anonym sa...

Vettigare blogg får man nog leta efter, keep up the good work! =)

19 april 2008 kl. 23:06  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida