måndag 24 mars 2008

Nostalgiröta


Under två år i mitten på nittiotalet så drev jag en klubb i stockholm tillsammans med en vän. Vi var trötta på att man inte kunde gå ut nånstans där det spelades (i vårt tycke) cool musik, att man alltid var tvungen att skrika för att göra sig hörd, att det alltid var ett stort dansgolv i vägen, skitdyrt inträde, och de liveband som var där aldrig var de som man ville se. Så vi bestämde oss för att göra nåt oss saken. 1995 öppnade vi Anemon, en klubb dedikerad till flummig elektronisk musik (ambient och breakbeats) och ännu flummigare inredning (1995 var det fortfarande ballt att ha uv-ljus som enda belysning i ett rum, dörrvakter i rymddräkt samt att täcka taket med bomullstussar i en hyllning till The Orbs låt Little Fluffy Clouds). Anemon var öppet varje vecka under ett och ett halvt år. Varje fredag stod vi där, jag och min kompis, och spelade de skivor vi tyckte var bäst just då för folk som tyckte det var soft att gå på, som Nöjesguiden skrev, "Stockholms enda klubb där det är ok att somna."

Men det var alltså tolv år sen. Igår var jag i källaren och rotade bland mina cd-skivor. Jag får nämligen inte plats med dem uppe i lägenheten; där består stereon av en hårddisk, min iPod och två högtalare. Så stötte jag på kartongerna med alla skivor som jag spelade på Anemon. Och jag gjorde det som säkert många av er också har gjort; digitaliserade ett stycke personlig historia i mp3-format. Alla de bästa låtarna. Klassikerna. Det blev 49 låtar. 673 MB. 6 timmar, 7 minuter och 5 sekunder av ren historia.

Idag lyssnade jag igenom hela playlisten medan jag skrev manus till Hjärnstorm. Oh vad jag skulle njuta. Men vet ni vad? Det finns kanske en anledning till att cd-röta existerar. Det var inte dåligt, inte alls, men... magin var försvunnen. Visst, det är stor skillnad på att höra musik på ett bra PA på en stämningfull klubb, jämfört med hemma i köket. Men ändå. Det kändes lite som när jag i vuxen ålder såg om min högstadiefavvofilm Gremlins. (Jag var rätt nördig redan som ung.) Det blev liksom bara, äsch då. Var det bara så?

Så jag har ett tips till dig som länge har tänkt mp3:a de där vinylerna du har i källaren, de som du hånglade till när du var 15, eller du som just tänkte köpa säsong 1+2 av Captain Amazing i en snygg dvd-box bara för att få återuppleva hur det var. Gör inte det. (Nej, inte Xena heller!) Inte för att jag är rädd att du ska bli besviken, du vet ju innerst inne att det inte kommer vara lika bra som du hade för dig att det var. Utan för att du kommer bli av med ditt minne. Inte minnet som sådant, men glansen runt omkring det. Ett stycke magi från en plats eller stund i ditt liv. Det som idag bildar legenden om vem du är. Så var lite försiktig med att uppdatera det förflutna.

Vi vet att vi ska ta ut de fula trollen i solen. För då förstenas de. Men samma sak gäller för de vackraste.

Och jag överdriver, jag är inte helt missnöjd. Jag har åtminstone en ny, ascool playlist på 6 timmar att jobba till. Det kommer räcka hela natten.

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Den 6 maj fyller jag 18 år och då är det fritt fram för mig att gå på klubbar och såg bilden med din spellista och du hadde verkligen skön musiksmak och klubben "Amenon" du beskrev var najs. SÅ skulle bara höra ifall det finns sköna klubbar man kan göra en bra start på i livet som spelar sådan musik och har en soft stämning som man kan hänga på och så jag inte hamnar någon annanstans ?

25 mars 2008 kl. 01:13  
Blogger Maja sa...

Hej Henrik!
..." Utan för att du kommer att bli av med ditt minne"...
Vad klok du är!
Själv spelar jag "The best of Bob Marley and the Wailers: Lagend" så sällan jag bara kan förmå mig till. Han är fortfarande så grymt bra så jag kan bli gråtfärdig. Redan första takten på första låten på första cd:n -Is tis love-får mig att kastas tillbaks till min tonårstid. Alla andra hade för länge sedan slutat lyssna på honom men för mig var han ny.
Jag försöker verkligen att inte spela sönder de här skivorna för jag vill minnas minnena som de var, inte minnas dem som jag skapat dem i efterhand.
Leta reda på den låten och njut!

25 mars 2008 kl. 06:51  
Blogger Maja sa...

lEgend! ;-)

25 mars 2008 kl. 06:52  
Blogger Maja sa...

tHis!
Man kanske borde läsa igenom vad man skrivit innan man skickar det!
:-)

25 mars 2008 kl. 06:54  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Taha - jag har dålig klubbkoll nuförtiden. Varför inte kolla t ex På Stans klubbguide?

Maja - joru, bobban kunde han. Men det är som du säger, lätt att spela sönder. All min reggae och dub ligger som allt annat i källaren, men nån gång lär den komma fram igen...

26 mars 2008 kl. 00:05  
Anonymous Anonym sa...

Hur gjorde du för att föra över din skivor till MP3?

/Nanna

26 mars 2008 kl. 11:52  
Anonymous Anonym sa...

/Nanna

Jag brukar använda Windows Media Player för att göra det åt mig med version 11 av programmet som heter "rippa skivor" men se till så att rippningen är inställd på 320kbit/s under inställningarna för att få bästa kvalitet som möjligt :D

26 mars 2008 kl. 23:04  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida