onsdag 27 februari 2008

Uteliv

Det stora samtalsämnet för dagen på Radio Jämtland (jag är fortfarande i fjällen) har varit huruvida uteserveringarna i Östersund ska tvingas stänga redan 23:00 till sommaren. Förslaget togs upp idag men gick inte igenom. Jämtlänningarna pustar ut.

Det fick mig att tänka på en mörk men ljum senhöstkväll förra året när jag promenerade över ett torg i Malmö. Klockan var 00:30 och de fullsatta uteserveringarna lockade med sitt kulörta ljussken, sin förbluffande välvalda musik och sina värmelampor. Jag skulle dock hålla en föreläsning tidigt nästa morgon så jag fortsatte, svårt suktad, genom mörkret med kursen satt på Burger King.

Jämtlänningarna och malmöiterna och alla andra skulle bara veta hur det ligger till i Sveriges nöjesmetropol, vårt internationella nav; här i vår stolta huvudstad. Det finns så många uteserveringar i Stockholm på sommaren att det inte går att räkna dem ens om man ville. Men de stänger alla klockan 22:00. Det spelar ingen roll om lokalen har öppet till 03:00. Klockan tio ska alla in. Då förvandlas gemytliga krogägare till panikslagna inkastare, livrädda att bli av med tillståndet. Jag vet faktiskt inte varför det är så. Ryktet går att det helt enkelt är grannarna som har klagat. Allihop, tydligen. (Jag vet inte varför inte grannarna i Malmö eller Östersund säger nåt. Men jag kan gissa: Förmodligen gillar de själva att sitta på en uteservering i sommarnatten.)

Stockholm vill så gärna vara New York (London är ute nu). Men ibland blir det mest Änglagård.
Om någon vet vad det här beror på, om det finns en annan, vettig anledning, så rätta mig gärna. Och helst innan sommaren.

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det låter som att Hela Sverige är överens, nej, förlåt att hela världen är överens om att Stockholms innerstad är Sveriges nöjesmetropol. Jag tror säkerligen att hela Stockholm anser det men resten av miljonerna kanske inte ens har varit i närheten av det utelivet och bryr sig ett skvatt.

Dock var det inte där frågan låg utan hur det kommer sig att grannarna har sån stor makt att Stockholmarna inte får vara ute så sent på kvällarna. Ja, fråga inte mig... här i Götet så vet jag bara att här får vi sitta och pimpla öl i vår egen nöjesstad på våra uteserveringar så länge det serveras alkohol. Tror att människorna är mer eller mindre beredda på det om de har bosatt sig så intill nöjeslivet. Men då vi knappast är i närheten av det nöjesliv som infinner sig i den absoluta nöjesmetropolen Sthlm har vi kanske inte så mycket att säga om saken.

;) Áslaug (som iofs både bott i och älskar Stockholm)

28 februari 2008 kl. 15:51  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Håller med dig på alla punkter. (Men om man definierar metropol kvantitativt så blir det ju stockholm ändå.)
Mina bästa uteögonblick det senaste året har jag utan tvekan haft i Göteborg. Tänkte nämna det också men drömde mig istället bort i glada minnen...

28 februari 2008 kl. 17:06  
Anonymous Anonym sa...

Jo, det är ju så. Kanske finns det inte beredskap för att ta hand om de berusade människorna så man vill hålla de inomhus så mkt det bara går.

På Island däremot så går de ut med öl från den ena puben och in med den till den andra. Gatan och natten lång.

28 februari 2008 kl. 21:38  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Det trodde jag berodde på att man inte har råd med så många öl på Island... :-)

28 februari 2008 kl. 22:49  
Anonymous Anonym sa...

Jobbar man 12 timmar per dag så har man garanterat råd. Däremot så är det väl turisterna som inte har råd och får sippra på sin 80 kronors öl en halv kväll

28 februari 2008 kl. 22:59  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida