måndag 11 februari 2008

Bleeeuurgg

Fick en käck släng igår av den ökända vinterkräkochbajssjukan*. Jag har klarat mig från allt vad sjukdomar heter under hela vintern, men nu gick det tydligen inte längre. Förutom att det i sig är rätt horribelt, så blir det liksom en extra dimension på det hela när man är ensam med två barn - och det dessutom är helg. Eftersom jag inte har nån lust alls att de också ska bli sjuka, så har jag försökt att kontinuerligt desinficera min näromgivning; omedelbart skura badrummet varje gång jag har varit där, inte ta i nåt i köket, osv. Det verkade hålla - tills minsta killen gosade ner sig i mina feberlakan i morse. Äsch. De har inte blivit sjuka ännu, men jag går omkring lite som när man är gravid; i spänd förväntan...


*) Om vi nu ska ge viruset ett äckligt namn, så tycker jag vi borde gå hela vägen. Antingen så ger vi den ett namn som alla andra sjukdomar, och säger bara typ Vinterfebern. Eller så ger vi den ett fullständigt deskriptivt namn, vilket då blir Vinterkräkochbajssjukan. Att bara kalla den Vinterkräksjukan är att fega ur efter halva vägen.

7 kommentarer:

Blogger Maja sa...

Hej!
Jag får ju säga att det blev extra märkligt äckligt eller vad man ska säga när du stavade det som du gjorde! :)
Krya på dig!
Hälsningar från Maja.

11 februari 2008 kl. 11:46  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha, oops! Åtgärdat.

11 februari 2008 kl. 12:22  
Blogger Hexmaster sa...

Ett alternativt namn vore Norwalk-sjukan, efter den ort där viruset först identifierades (1968 i Ohio, USA). "Norovirus" används i såväl svenska som engelska sammanhang. Fast det är ju inte i närheten lika rubrikvänligt och - hm, anslående? - som VKS. :-)

11 februari 2008 kl. 18:43  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Inte VKS. VKOBS. Men Norovirus låter lite fräckt sjuttiotalskiffi, så det tänker jag köra med fr o m nu.

11 februari 2008 kl. 19:08  
Anonymous Anonym sa...

sjuttiotalsskifffi??

12 februari 2008 kl. 01:57  
Blogger Henrik Fexeus sa...

skiffi = sci-fi

12 februari 2008 kl. 08:03  
Anonymous Anonym sa...

aha

12 februari 2008 kl. 23:40  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida