söndag 3 februari 2008

Vill du skriva en bok?

Eftersom jag vet att ni alla är så smarta och kreativa personer så kanske det här kan intressera er: Månpocket drar strax igång ett stort projekt för att få hela svenska folket (s a s) att skriva en bok. Tillsammans. Utvalda kaptener för projektet är Johan Theorin som skrev Skumtimmen och min kompis Maria Ernestam (Busters öron, Kleopatras kam).
Det hela går till så här: Johan och Maria kommer upp med ett persongalleri, skriver en kort inledning och ger namn till kapitlen i boken. Tanken är att det ska bli en spänningsroman. (Vilket inte, jag säger inte, behöver betyda att det måste bli en deckare.) Men innehållet lämnar de till er. Du går bara in på ordetarfritt.se, läser vad som skrivits, och bidrar sedan själv med ditt förslag på nästa kapitel. Johan och Maria väljer ut det bästa förslaget som sedan publiceras på hemsidan och så går det vidare till nästa kapitel. Boken kommer med andra ord att växa fram på sajten nu under våren och sedan ges ut i fysisk form i sommar. Och då blir ni alla rika, berömda och respekterade författare. Typ.
Jag tycker det är en toppenidé. Egentligen sparkar inte projektet igång förrän den 11 feb, men varför vänta? Det finns redan nu en demo på sajten. Den där gamla ursäkten du brukar köra med gäller med andra ord inte längre. "Jag har också tänkt skriva en bok men jag har bara inte tid precis just nu". Ånä. Ett kapitel hinner du allt, din lilla rackare där.

7 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Aldrig en dålig idé att försöka på sig med nya saker i livet :D

4 februari 2008 kl. 00:47  
Anonymous Anonym sa...

Nu var det ju kanske ingen ny idé Månpocket kommit med eftersom man redan på Bokcirklar.se skriver på en kollektiv roman...

4 februari 2008 kl. 14:18  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jag håller med, idén är inte ny men något bra måste väl inte vara nytt för att det ska vara bra? :-)
Det nya i det här projektet är väl i så fall att boken administreras av två etablierade författare, den kommer att ges ut på ett stort förlag och backas av rejäl marknadsföring, som jag förstår det.

4 februari 2008 kl. 14:25  
Anonymous Anonym sa...

Hej, kommer jag ha nån relevant nytta av din nya bok eller kommer den bara *brainfucka* mig? Och om ifall vilken nytta kan den vara till?

4 februari 2008 kl. 15:42  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Babar, jag hoppas att boken kan ha flera nyttofunktioner: Först, så kan det vara bra att känna till en del av de påverkanstekniker som du själv hela tiden utsätts för utan att veta om det. När du vet hur de fungerar är det lättare att stå emot. Sen, så tycker jag att ämnet som sådant borde vara intressant för alla. Slutligen så kan du använda en del av teknikerna själv för att bli bättre på att övertyga. Om du vill. Men ett brainfuck är inte det sämsta det heller, eftersom det ofta får en att tänka i banor som man inte tänkt förut...

4 februari 2008 kl. 17:24  
Anonymous Anonym sa...

Wiki-romaner och kollektiva romaner har förekommit i åratal. Jag deltog i en svensk thriller för flera år sedan (kan inte hitta sidan nu).

Men det är ju inte så intressant vem som var först. Vilken som blir bäst, och vilken som delförfattarna njuter mest av att skriva är välan mer väsentligt?

4 februari 2008 kl. 20:17  
Anonymous Anonym sa...

finns det en möjlighet att uppnå "eldorado"? är det missionen?

4 februari 2008 kl. 21:08  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida