lördag 2 februari 2008

Konsten Att Läsa Mindre


Konsten Att Läsa Tankar fortsätter sitt multimediala korståg. Eller, äh, ja, den ska bli ljudbok i alla fall. Jag var på möte igår för att titta på den "bearbetade" version av boken som Bonnier Audio har förberett inför inläsningen. Bearbetad? Jo, tydligen kan en fackbok på cd inte kan vara hur lång som helst, så därför behövs den kortas lite. Och det kanske är bra.
Men när man skriver en bok så försöker man väga varje ord på guldvåg, flera flera flera gånger. Efter bästa förmåga så försöker man få ihop en text som är exakt det man vill säga och på exakt det sätt man vill säga. Det kan man hålla på med i flera månader. Göra det perfekt.
Så det är en övning i ödmjukhet att bläddra igenom en "bearbetad" version där ibland tio sidor i sträck är strukna. Vaddå? Var de inte tillräckligt bra, eller? Naturligtvis, om boken behöver kortas för det nya formatet så måste man ju stryka nånstans. Men ändå. Tur att jag inte har så ömma tår.
För att kompensera att ljudboken kommer först ett år efter den vanliga boken så kommer vi att spela in extramaterial, sådant som inte finns i boken och inte i den nya heller. Det lutar åt att vi lägger till ett kapitel med minnesträning. Och kanske ännu mer. Håll utkik.

2 kommentarer:

Blogger Maja sa...

Hej!
Å vad bra! Ro hit boken genast!
Minnesträning, det har jag vetat länge att jag behöver! Faktum är att jag köpte en serie kasettband - på 1900-talet, när det fortfarande fanns kasettband- som handlade om just minnesträning. Jag bestämde mig för att lyssna på banden i smyg för att sedan chocka min man med hur bra minne jag fått. Jag gömde dem väl så att han inte skulle hitta dem.
Just precis, väldigt väl gömde jag dem! Jag kunde inte minnas var jag lagt dem!
Jag hittade dem sädår en tio år senare när vi flyttade och då hade vi slängt ut bandspelaren.
Henrik, fattar du att jag behöver din minnesträning? Skynda dig!

2 februari 2008 kl. 13:52  
Blogger Socker Conny sa...

Ser framemot att läsa/höra boken när jag tar mig tid! Alltid lika givande att läsa din blogg...

Fantastiskt kul uttryck av Klaus "Men herreguuud! Så tvåtusenfem, liksom!" mig hälsade han välkommen till "bloggförbannelsen" häromdagen ;)

Känns skönt att blogga!

2 februari 2008 kl. 20:35  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida