tisdag 26 februari 2008

Hjärnstorm i Sydafrika


Det här är lite coolt.

Varje år arrangeras en internationell inpirationsmässa för de länder som envisas med att fortfarande ha public service-tv. SVT här hemma, BBC i England, och så vidare. Mässan heter Input och förklaras på den egna sajten som varandes "an annual weeklong television showcase where the rules of broadcasting are challenged and redefined. This event is the only international conference that focuses specifically on the innovative programmes produced by public as opposed to commercial broadcasters."

Fint värre. Men alla får inte vara med. Varje land skickar ett (1) bidrag från det senaste årets egna tv-produktion. Bidragen granskas sedan av en jury i Tyskland som väljer ut vilka program som är tillräckligt innovativa för att få vara med. SVT tyckte av någon anledning att bland alla de program som producerades förra året, så var Hjärnstorm mest lämpligt att representera SVTs filosofi och utbud. Vilket är en stor ära i sig.

Det verkar dessutom som om den tyska juryn gick igång på min blonderade frilla. För idag fick jag veta att de valt ut Hjärnstorm för att medverka i Input - som i år hålls i Johannesburg. Det betyder att jag och Hjärnstorms producent kommer tillbringa en vecka i Sydafrika i maj för att prata om programmet och allmänt vara SVTs pinupor.

Ni kanske tycker att det här inlägget mest var en massa skryt. Men ni måste förstå att det var inte särskilt länge sen som jag satt i min soffa och skrev på en lös idé till ett tv-program, ett program som jag inte visste om nån tv-kanal ens skulle vara intresserad av. Så jag kan inte låta bli att tycka det:

Det här är rätt coolt.

18 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hey Grattis!

Du har all rätt att skryta!

Ifall du behöver hjälp med nåt,väskbärare, resesällskap, vad som helst... så är det bara att hojta! :D

26 februari 2008 kl. 16:36  
Blogger Anders Bratland sa...

Spännande att läsa om hur du är rädd för att uppfattas som skrytsam. Varför då? Heter det inte att delad glädje är dubbel glädje? Borde inte stråkiga sverige kunna bli lite gladare om vi i ännu större utsträckning delade med oss av våra glädjeämnen?

Grattis förresten! Jag är glad för din skull! Men även för min, eftersom jag räknar med att oddsen för mer Hjärnstorm i sverige ökar ju mer positivt som förknippas med programmet!

26 februari 2008 kl. 16:38  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Áslaug - tack. Vi får hitta på nåt riktigt divigt, typ personlig vattenbärare eller nåt. Så får vi se vad SVTs budget säger. :-D

Anders - det där är bara fullkomligt falsk blygsamhet. Häng inte upp dig på det. ;-) Faktum är att vi börjar spela in Hjärnstorm 2 nu i april, så Input trasslar till det lite för oss med inspelningarna. Men det ska vi nog kunna ordna.

26 februari 2008 kl. 16:45  
Blogger Maja sa...

Grattis!
Ingen vattenbärare kanske, men tror du inte ni behöver en speaker till nåt? Sydafrika...

26 februari 2008 kl. 19:44  
Blogger Maja sa...

Jag är frisör också....???

26 februari 2008 kl. 19:49  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha, vi kommer bli en hel karavan i den här takten. Faktum är att alla ombeds att tala på sitt modersmål, och så simultantolkas det för alla olika nationaliteter. Så är du språkbegåvad... ;-)

26 februari 2008 kl. 19:50  
Anonymous Anonym sa...

Hey.... vi är bara 300 000 med mitt modersmål... har jag halva inne nu?

26 februari 2008 kl. 21:13  
Anonymous Anonym sa...

Å vad roligt att vi kom med!

Personligen anser jag att om någon ska följa med som vattenbärare så är det jag!

26 februari 2008 kl. 21:16  
Blogger Maja sa...

Hmm...
Jag grejar att tolka dig till engelska, möjligen tyska om du håller dig till nåt manus.
Fast det lutar nog åt att jag får hitta på nåt eget, om jag ska komma ut på äventyr...

26 februari 2008 kl. 21:42  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Sofia! Hello 'lips! Kul att höra av dig. Du är definitivt vattenbärare numero uno. Sorry alla andra. Jag måste berätta vem du är: Sofia var en av hörnstenarna i vår lilla redaktion på Hjärnstorm, ni har till och med sett henne utan att veta om det. Varje gång det var med en kvinnlig skådespelare med svart hår i hästsvans så var det hon.

26 februari 2008 kl. 22:19  
Anonymous Anonym sa...

Äh, då lägger jag ned... har ändå rätt stor förhoppning om att få åka till Karlstad i vår så ja, jag satsar väl på det...

26 februari 2008 kl. 23:02  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Áslaug, deppa inte för det. Jag tror ändå inte SVTs budget tillåter mer än undertecknad + producent. Och vi får säkert betala spriten själva. :-)
Jag ska skicka dig en tanke från Joburg när du är i Karlstad. Soliga K är ju ändå inte det sämsta. Eller... tja... ;-)

26 februari 2008 kl. 23:32  
Blogger Maja sa...

Jag vaknade och var på det klara med att jag får skapa mig ett eget äventyr, jag vill ju inte vara nån ANNANS vattenbärare!
Hmmm...
Om jag skulle ta och bli synsk? Då kunde jag kanske få åka runt lite åtminstone i Europa och leta reda på grejer som folk tappat?:
" Ach så? Has du dein kikare getappat? Es ist nicht in Deutchland, es ist in South Afrika, aber in a SEHR schwer place. Ich MUSS dich dit geföljen så du får gefatt i den again."

27 februari 2008 kl. 08:13  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha ha, då kan jag ta emot er och verka mystisk, och säga kryptiska saker: "Das war kein kikare. Das war niemals ein kikare." Och så böjer jag en sked och sticker.

27 februari 2008 kl. 09:10  
Blogger Maja sa...

Och då står min tysk och bara gapar:
-Blondie geböjde Löffeln!!! Was it Joe Labero?
-Nein, svarar jag. Das war ein andres märkliges Schwed.

Jag känner att jag kommer att bli synsk på typ måndag. Vad kul det ska bli!!

27 februari 2008 kl. 09:50  
Blogger Klaus-Peter Beiersdorf sa...

FETT!
Ha det riktigt gött där dårå Henrik.

/Klaus

27 februari 2008 kl. 10:00  
Anonymous Anonym sa...

Är inte du blond på riktigt? Du skrev att du var blonderad, att du har en "blonderad frilla" för att vara mer korrekt. Är det så, är det verkligen så att du blonderar ditt hår? Jag menar, annars srkiver man "mitt blonda hår" eller "blonda frilla" som du gillar att uttrycka dig, mitt hår som är blont eller jag är blond. Blonderad alltså....

21 mars 2008 kl. 21:57  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ledsen om jag spräckte några illusioner där, Kristin. Men jo, jag är blond på riktigt. Bara inte så blond som i tv-serien. Det blir jag bara på sommaren och vi började spela in i mars. Ah, denna illusion vi kallar för tv... :-)

22 mars 2008 kl. 00:12  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida