onsdag 20 februari 2008

Je t'aime 2: Tvillingsjälar

För en tid sen skrev jag ett litet inlägg om kärlek. Det startade en hel del diskussioner och nånstans kom ämnet tvillingsjälar upp. Jag känner att jag vill kommentera det. Jag kommer säkert få en del skit för min förnumstiga inställning. Men kom ihåg att jag, precis som de flesta män, i grunden är en väldigt romantisk person.

Men det är det här med de sk tvillingsjälarna. Det verkar finnas någon förhärskande romantisk idé att när, eller om, man träffar sin tvillingsjäl så är allt klart. Oavsett vad man varit i för förhållande eller vad man gjort innan så är det bara att lägga ner det. Att hitta sin tvillingsjäl är själva meningen med livet. Det ursäktar allt beteende. Och stackars, stackars den som inte hittar sin.

Enligt mig så leder det här sättet att tänka till en massa ångest hos folk som desperat jagar men inte hittar sin mytomspunna andra hälft; till att människor i onödan lämnar bra förhållanden och till en i allmänhet fatalistisk syn på kärlek. Jag tycker inte att det nödvändigtvis är ett bra sätt att tänka. Faktum är att jag vänder mig mot hela begreppet; mot mycket av den romantiska bild som kallas tvillingsjälar. Låt mig förklara med ett exempel ur mitt eget liv.

Jag träffade faktiskt en gång en kvinna som jag skulle kunna beskriva som min tvillingsjäl. På ytan var vi väldigt olika, men jag har aldrig träffat någon tidigare som var så lik mig inuti, innerst inne. Att prata med henne var som att prata med en bättre del av sig själv. Inte på ett narcissistiskt sätt utan på ett inspirerande sätt. Som jag förstår det tyckte hon likadant. Det kändes som vi hade känt varandra i hela livet. Klappat och klart, med andra ord? Nej. I slutänden valde hon ändå en annan man än mig, en man hon var mer kär i.

Mythbusting #1: Även om du hittar en "tvillingsjäl" så är det inte nödvändigtvis tillräckligt. Om du gör som en del jag pratat med och släpper allt annat så fort du känner att du hittar en tvillingsjäl kan du göra dig - och andra - illa. Men det är inte min egentliga poäng.

Dessutom: eftersom hon var smart (vi var ju trots allt lika) så tror jag inte heller hon "bytte ner sig" när det gäller relationen. Alltså bör den andre mannen även han på något sätt vara hennes tvillingsjäl.

Mythbusting #2: "Tvilling" är med andra ord felaktigt eftersom det konnoterar två personer. Här är vi redan uppe i tre. Men inte heller det är min riktiga poäng.

Nu börjar det bli rörigt om vi fortsätter att hålla fast vid tanken på tvillingsjälar. För om hon och jag var det, och hon och han var det, så måste det väl följa att han och jag också är det? Frågan blir då - om jag hade träffat honom innan hon gjorde det, hade jag då gjort samma sak... och dumpat henne till förmån för honom? Jag är inte bög, men en tvillingsjäl måste väl ändå vara en tvillingsjäl? Eller? (Om man vill bevisa att tvillingsjälar inte bryr sig om våra heterosexuella normdragningar kan man i så fall peka på att män ofta har betydligt lättare att hitta andra män som förstår dem, än att hitta kvinnor som gör det. Jag gissar att det omvända också gäller.)

Tvillingsjälar låter som nåt fint och okomplicerat. Men som du märker så löper man risk att snärja in sig ordentligt om man tänker på det sättet. Jag är medveten om att exemplet från mitt liv är rätt trivialt, men det var hela poängen. En tvillingsjäl är inte alltid en garanti för att ni kommer ha en relation. Det verkar till och med kunna finnas flera stycken. Och är en nära vän av samma kön också en tvillingsjäl? Hur många finns det i så fall? Vad är det då för mening med begreppet? Försök förklara det med "olika aspekter av tvillingsjälar" och du gräver bara en ännu djupare grop.

Det här var tänkt att bli ett väldigt kort inlägg. Jag ber om ursäkt för att det blev längre än avsett. Men jag vill bara att min poäng ska vara tydlig. Det är vackert om du hittar någon som du upplever på ett nära sätt delar din inställning till världen. Men tro inte att du i och med det inte längre är ansvarig för ditt liv. Eller att du "måste" något. Bara för att ni är lika. Få heller inte panik om du känner att du inte hittar nån "tvillingsjäl". Det är bara ett ord. Om än sammansatt.

Det enda viktiga måste vara, alltid, att hitta kärleken. Ibland hittar du den i någon som är skrämmande lik dig. Nästan som en tvilling. Men chansen är lika stor att du hittar den i nån som inte är som dig. Nån som inspirerar dig av just den anledningen. Hur stark kärleken blir beror på vem du är och vem den andre personen är. Inte på hur bra spegelbild han eller hon är.

Å andra sidan kan jag naturligtvis ha helt fel.

23 kommentarer:

Blogger Johannes sa...

Det ligger helt klart något i det du skriver. Det där med tvillingsjäl är mest för mig mumbojumbo. Snarare är det så att man (läs jag) fascineras över människor som är lite som jag men som även har andra aspekter som jag inte har, som får mig nyfiken på att upptäcka och utvecklas som person. En spegelbild av sig själv må ju vara väldigt tråkig?

Men ändå, dras man inte förövrigt till personer som i alla fall på något sätt liknar en själv i viss mån?
Kan ju bara vara jag som funkar så i och försig...

20 februari 2008 kl. 23:18  
Anonymous Anonym sa...

Jag tror jag förstår din poäng om tvillingsjäl och kärlek.

Men om vi bortser från själva kärleken ett litet tag och om jag har fattat dig rätt så anser du att tvillingsjälar finns, men du verkar inte tycka att det är rätt benämning på det, eftersom det verkar som om man kan ha fler än en tvillingsjäl. Min fråga är i så fall, vad tycker du att det borde heta?

Undrar Christina från Kristianstad

21 februari 2008 kl. 09:34  
Blogger Maja sa...

Jag håller med dig ,Henrik!
Anledningen till att ett förälskat par inte tröttnar på att prata med varandra natt efter natt är väl att de pratar om sig själva, allt rör ju dem själva. Då kanske man kallar varandra tvillingsjälar.

Intressant tanke det där med om du hade träffat den där killen först!

Men vad jobbigt och krampaktigt det skulle bli om man hade det som krav att tvunget hitta en tvillingsjäl! Nä bort med det ordet!

Henrik du ska väl inte be om ursäkt för att du tar plats PÅ DIN EGEN BLOGG! Vi är ju en massa människor som älskar att läsa dina rader!
Tänk om det är så att vi "dras till dig" för att vi är lite tvillingsjälar med dig, eller i alla fall kanske lite halvsyskon?

21 februari 2008 kl. 09:34  
Blogger mijak sa...

Tvillingsjäl betyder för mig två personer som delar livssyn och livsmål. Och – viktigt – som har valt att gå vägen mot dessa livsmål tillsammans.

Det är först när de väljer att gå tillsammans som en relation startar. De går tillsammans eftersom de har samma mål. Och med samma mål är det lätt att dra åt samma håll. De drar förhoppningsvis på olika sätt och kan dra nytta av varandras styrkor. Växeldra.

Och jag tror att nästan vilka två personer som helst kan – om bägge vill – hitta gemensamma mål. Så frågan är kanske inte om två slumpmässigt valda personer är tvillingsjälar. Utan hur.

Att hitta en person med samma livsmål är en bra början. En bra förutsättning. Men jag håller med dig helt, Henrik. Man kommer bara så långt på goda förutsättningar. Vill man ta sig hela vägen behövs hårt jobb och ett genuint och långvarigt engagemang.

21 februari 2008 kl. 10:08  
Blogger sussi sa...

Jag anser att alla själar är olika, att det inte finns två som är precis likadana, precis som med snöflingor.
Vår uppväxt, våra erfarenheter och våra möten med olika människor skapar oss till den vi är. Därför tycker jag att benämningen tvillingsjäl är fel.

Däremot skulle jag mycket hellre använda uttrycket Själsfrände.
Jag tvivlar inte på en sekund att det finns människor vi möter, som vi kan känna en speciell relation till, något som är starkare än många andra relationer. Oftast beror det på att man redan tidigt började utvecklas åt samma håll, och gärna har liknande upplevelse från livet.
Detta medför i sin tur att man kan få ett starkt band till en annan person, man känner att man tänker likadant, reagerar likadant och till och med hör av sig till varandra precis samtidigt.

Det finns många förgreningar inom detta ämne, men jag tror som sagt inte att det existerar tvillingsjälar. Visa mig först två snöflingor som är exakt likadana, så kan jag överväga en omvärdering. :)

21 februari 2008 kl. 11:03  
Anonymous Anonym sa...

Men nu har ju forskarna kommit fram till att inte ens enäggstvillingar är exakt likadana, inte ens genetiskt. Är inte dom då heller tvillingar?

//C-från Kristianstad

21 februari 2008 kl. 11:23  
Blogger Hexmaster sa...

Just begreppet tvillingsjäl är väl per definition ockult, mystiskt, magiskt: "match made in heaven', a twin soul, who holds inborn potentials that match and complement one's own and who is linked eternally through a signature in the heart at the dimension of the spirit". (Wikipedia: Soulmate)

Att folk kan vara mer eller mindre lika varandra är väl ingen som ifrågasatt.

21 februari 2008 kl. 11:46  
Anonymous Anonym sa...

"För om hon och jag var det, och hon och han var det, så måste det väl följa att han och jag också är det?" Bara givet antagandet att relationen ("vara tvillingsjäl med") är transitiv. /Diogenes

21 februari 2008 kl. 12:40  
Anonymous Anonym sa...

Förresten varför skulle man inte kunna ha mer än en tvillingsjäl? Om man bara skulle kunna ha en tvillingsjäl bland nio miljarder människor hur stor sannolikhet skulle det då vara att hitta sin? Då skulle i princip ingen hitta sin tvillingsjäl. Men jag tror att tillräckligt många har hittat sin tvillingsjäl för att spräcka den teorin...

C-från Kristianstad

21 februari 2008 kl. 13:17  
Anonymous Anonym sa...

Jag tror att allting är relaterat med : Attraktion

21 februari 2008 kl. 14:51  
Blogger Henrik Fexeus sa...

OJ vad det här satte igång. :-) Lite snabba svar:
Johannes - visst dras vi till de som är lika oss. Det skriver jag också. Det jag vänder mig emot är det som den överromantiserade bilden av TS kan föra med sig.

Christina - jag vet inte ens om jag tror på själen som sådan, än mindre att den kan vara delad i tu...

Maja - halvsyskon. :-) Brilliant.

Mijak - om jag förstår dig så SKAPAR man tvillingsjälar genom att arbeta tillsammans på det. Intressant. Och sympatiskt.

Sussi - som jag skrev till Johannes, det är inte det faktum att vi kan hitta sådana som är oss lika jag vänder mig emot, utan det känslomässiga och handlingsmässiga bagage som en en obetänksamt använd önskan om att hitta en TS kan föra med sig.

Hexmaster - nu är det ju inte den exakta etymologiska definitionen som är intressant, huruvida den kan ha en verklig existens eller inte, utan hur begreppet används idag och vad det för med sig. Men ja visst, varför tror du annars jag har ett Tarotkort som illis? :-)

Diogenes - korrekt. Kan du se nån anledning till att den inte skulle vara det? Eller vänta förresten - den lådan öppnar vi inte...

C - Varför det bara skulle finnas två delar av en tvillingsjäl? Eh, för att det heter tvilling? Som i två? Trilling är tre, kvadrupel är fyra, och så vidare...

Taha - visst. Och så mycket mer.

21 februari 2008 kl. 15:35  
Anonymous Anonym sa...

Henrik - jag tror att du märker ord lite väl mycket... Som du själv var lite inne på är en tvillingsjäl (enligt mig) en som man känner en slags inre samhörighet med. En som man kan känna sig helt naturlig med, en som man vet hur den reagerar osv. Du skrev själv att du har upplevt det med en kvinna, eller hur? Jag är tämligen säker på att om du inte redan har gjort det, så kommer du säkert få samma känsla med någon annan person i framtiden. Jag tror det finns fler potentiella tvillingsjälar till dig eller till var och en.

Att det heter just tvillingsjäl kanske beror på att man vanligtvis bara har en tvillingsjäl samtidigt? Eftersom man är så lika blir man ju vanligtvis också oftare tightare och då kan det vara svårt att släppa in någon annan så tight även om man skulle träffa en annan potentiell tvillingsjäl? Men om man mot förmodan skulle hitta en tredje "tvillingsjäl" som funkar till båda personerna så kanske man kan döpa om det till trillingsjäl?

Men om vi döper om tvillingsjälen till själsfrände då? Innebär det samma problem för dig? Eller ser du det som två olika begrepp?

C(hristina) från Kristianstad

21 februari 2008 kl. 15:52  
Blogger Unknown sa...

För mig betyder tvillingsjäl någon som är mycket lika mig själv - men hallå, jag vill väl inte ha mig själv till livskamrat, hur kul är det? En tvillingsjäl är kul att möta därför att man får stöd i sitt sätt att betrakta världen.

Men, den person som är min livskamrat är en annan person, min kompletterande halva, en pusselbit som passar bra ihop med mig. Jag lär mig en massa av min livskamrat som jag aldrig hade lärt mig av en tvillingsjäl.

21 februari 2008 kl. 16:41  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Anonym, du fäster för stor vikt vid själva ordet. Vad jag var ute efter var den fatalistiska syn på kärlek som en sådant sätt att tänka för med sig.

21 februari 2008 kl. 17:55  
Anonymous Anonym sa...

Tvillingsjälar vet jag inte, däremot tror jag att vi "utsätts" för de människor vi behöver, och det kan vara på olika sätt, av olika skäl. Så väljer jag att se det, när jag lever "rätt" (eller sant mot mig själv, gör det som är bra för mig) så hamnar jag i flow och träffar på människor som ibland dyker upp bara för att ge mig feedback på att jag har gjort rätt mot mig själv, levt rätt, gjort rätt val. Ibland så har vi en givande vänskaps/flirtrelation där jag inser saker om mig själv, ibland har vi en relation där jag lär mig mycket i något annat avseende... Ibland kommer det aldrig så nära att det blir en relation men när jag studerar den personen inser jag att jag ska vara tacksam för något eller vara glad att jag inte har de sidorna etc
Lite flumigt kanske om du inte har tänkt så, men för mig är det klockrent hela tiden, och feedbacken är ofta ögonblicklig när man är öppen för den. Ibland är det bara en känsla av frid och solen bryter fram.. Ibland ett sött mess från någon jag tycker om som kommer precis lägligt. Det handlar nog mkt om att svaren finns inom en själv.

21 februari 2008 kl. 20:26  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Sanna, det där var det klokaste jag läst på mycket länge. Du är vis du.

21 februari 2008 kl. 20:32  
Anonymous Anonym sa...

Undrar om det skulle gå att leva om en människa aldrig fick känna kärlek av det motsatta könet ?

21 februari 2008 kl. 22:07  
Blogger KakanH sa...

Håller med dig om att bilden kan bli överromantiserad. Huvudsaken är väl att man är med någon man älskar och som behandlar en på rätt sätt.

Jag tror på att "behandla andra som du vill bli behandlad", om jag är skysst kommer jag att få skyssta vänner runt mig som jag trivs ihop med. Om det sen är tvillingsjälar eller inte......
Dessutom, även om man lever med en person som kan kännas som en tvillingsjäl, betyder inte det att relationen funkar av sig själv. Vissa dagar är det lättare att leva ihop och andra inte, men det är ju livet. Inte huruvida vi är tvillingsjälar eller inte....

Tack för ett bra inlägg!

22 februari 2008 kl. 06:39  
Blogger 30-nånting sa...

Bra skrivet! Det är sådan otrolig press på den "perfekta kärleken". Jag har en god vän som blev helt förskräckt när jag sade att det absolut inte är passionerat hela tiden när man har ett långt förhållande. Med den reaktionen kan man ju undra hur ett långt förhållande någonsin skulle kunna hålla för henne, med de förväntningarna...

22 februari 2008 kl. 13:37  
Anonymous Anonym sa...

Jag tror jag aldrig tagit ordet tvillingsjäl i mun. Jag har aldrig trott på det. Men jag känner igen mig i det du berättade om tjejen, som var som din "tvillingsjäl" Jag träffade en kille ett tag. Vi hade så roligt. Hade så bra diskussioner, det var så skönt att kunna diskutera med någon vettig och samtidigt hade vi så roligt. Vi förstod varandra redan på första ordet och sen kunde vi säga meningen ihop... men vi tillförde varandra något, en tanke, reflektion, åsikt. Så vi var inte likadana. Vi var inga tvillingar. Fast vi gav varandra mycket och vi var på samma nivå. Men som sagt det funkade inte ändå. Det är så många komponenter som ska klaffa. Vilka dessa komponenter är vet jag inte än idag.

Upptäckte din blogg idag! Gillar den redan!

25 februari 2008 kl. 15:31  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Áslaug, det är svårt det där med att passa ihop. Vad lätt det vore om vi alla var gjorda av Lego, eller hur? :-)

Um... "relativt känd ungkarl"? Hoppas jag är åtminstone en smula känd för andra saker också... ;-)

25 februari 2008 kl. 15:48  
Anonymous Anonym sa...

Henrik!
Jag kan inte låta bli att skratta.. du får förlåta mig för att jag verkar så obildad och klantig, men inlägget syftade på en "relativt känd ungkarl" som skrev att människor som skaffade djur gjorde det för att de kände sig ensamma. Det var alltså inte dig jag menade. Det framgick nog inte så tydligt vad den här ungkarlen hade skrivit och jag ville inte hänga ut honom heller så därför är det lite otydligt. Dessutom så vet jag inte om du är vare sig ungkarl eller känd. Förstått att du skriver böcker och pinsamt nog läser jag ju litteratur nu... men säkerligen inte din genre. Jag ska genast ta och googla på dig när jag fått diskat här och börjat med maten.
/Áslaug;)

25 februari 2008 kl. 20:09  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha, jag trodde nog att det var så men eftersom det var samma datum på inlägget som på din kommentar så började jag undra...

Såg förresten att du länkar till Klaus. Hälsa!

25 februari 2008 kl. 20:27  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida