söndag 2 mars 2008

Lappsjuka

Jag fick frågan om vad som är min sämsta egenskap. Sanningen är, jag är fruktansvärt dålig på att vara ensam. Jag har ett ofantligt, kontinuerligt behov av umgänge och sociala kontakter. (Det kan ju verka besynnerligt att jag då har valt en karriär som mestadels går ut på att jag befinner mig ensam på tåg, flygplan och hotellrum, men det var inget som jag hade planerat.)

Det är därför jag gillar stan. Alla städer. Jag tänker på det här just nu för vi har precis kommit hem från fjällen. Det har varit en bra vecka, men när vi började närma oss Stockholm från Solnahållet och jag såg vasastan växa fram på andra sidan bron så var det allt jag kunde göra för att inte tvinga bilen till en tvärbroms och kasta mig in bland husen och leta upp nån som kunde ge mig en cappucino eller en Fidel Castro tillsammans med en intelligent kommentar.

Det är den enkla sanningen. Fjäll och natur i all ära. Men jag behöver folk. Ju fler desto bättre. Det är inte min avsikt att låta dryg, men det är så det är. Jag håller fullkomligt med Dylan Moran:

They tell you that getting cancer from your mobile phone is far more likely to happen in the city. Well, guess what. So is everything else. Including sex, coffee and conversation.

Det är skönt att vara tillbaka.

16 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

hehe jag tar jätte gärna en kopp kaffe med dig på stan någon gång ifall du har tråkigt :D

2 mars 2008 kl. 21:58  
Blogger Johannes sa...

Efter lite drygt två månader ifrån en större stad är jag helt med på noterna. Och då bor jag inte i värsta obygden men likväl kan jag inte gå och handla klockan 22 om jag nu skulle känna för det, eller slinka in på en fika utan att hamna i samma rum som det skånska grabbgänget som fått för sig att förvandla mitt favorithak till afterskiställe av första klass.

2 mars 2008 kl. 23:09  
Blogger Maja sa...

Och jag är precis tvärtom!
Jag ska åka från lillbyn och gå på melodifestivalsfinalen i Globen, och förhoppningsvis, nej förmodligen, nej GIVETVIS blir det coffee and conversation också. Men sen är det riktigt skönt att komma hem till hästarna!
När du sitter ensam på tåg och flyg och hotellrum, är du frustrerad då eller kan du se det som skön uppladdning? Hade du haft folk omkring dig jämt hade du kanske inte orkat "leverera"? Du kanske hade fått social överdos? (Detta är inte ett antagande utan en fråga.)
Eller finns det verkligen människor som inte BEHÖVER vara ensamma?

3 mars 2008 kl. 08:54  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Nja, jag tycker nog det mest är mördande tråkigt att hänga på hotellrum. Laddar gör jag strax innan jag går upp på scen, eller in i föreläsningslokalen och kan se alla människor och känna vilken vibb som gäller.
Men även jag tycker naturligtvis att det är skönt att få vara för mig själv ibland. Sällsynta gånger.

3 mars 2008 kl. 09:28  
Blogger Maja sa...

Jag önskar att jag vore som du! Dels kan du läsa tankar,det kan inte jag. Och så har du lyxen att tycka att det är tråkigt att hänga på hotellrum, du har lyxbekymmer, det har inte jag.
;-)

3 mars 2008 kl. 09:35  
Blogger Maja sa...

Fast jag har ont i en armbåge, det har nog inte du, ha!

3 mars 2008 kl. 09:38  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Nä, men jag har sovit sex timmar på två dygn. Räknas det?

3 mars 2008 kl. 09:42  
Blogger Maja sa...

Då fick du njuta fullt ut av dina himla lyxbekymmer i 42 timmar! Lyllos!

3 mars 2008 kl. 09:46  
Blogger Henrik Fexeus sa...

ha ha, japp. Glaset är bevisligen alltid halvfullt för dig. Bra där. Och din armbåde ledde säkert till att du fick någons sympatier och kanske en god middag.

3 mars 2008 kl. 09:55  
Blogger Maja sa...

Läs den här kommentaren snabbt och glöm den sen, annars uppfattas jag som supernegativ:
Jag fick laga och bjuda på den där middan själv,ja.
Kaffet är kokhett, men jag är inte rädd!

3 mars 2008 kl. 10:04  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Kaffet..? Ska du skålla nån?

3 mars 2008 kl. 10:08  
Blogger Maja sa...

Neje!
Jag försökte bara hjälpa upp min negativa image lite.
Jag låter mig minsann inte nedslås av att kaffet är kokhett, tänk positivt, på`t bara!
Du kan ju förklara vad du menade med bilden " ditt glas är alltid halvfullt".
Var kommer alla såna uttryck ifrån?
Har någon någonsin verkligen upptäckt att : ja här står jag med skägget i BREVLÅDAN??

3 mars 2008 kl. 10:50  
Blogger Henrik Fexeus sa...

För vissa är glaset halvtomt. För vissa är det halvfullt. En klassisk metafor för huruvida man har en positiv eller negativ syn på sn tillvaro.
Jag tror att Alexander Bard med sitt Henrik den åttonde-skägg ligger nära till att klämma det i brevinkastet....

3 mars 2008 kl. 11:03  
Blogger Kicki sa...

Hej
Jag skulle vilja veta om du har någon föreläsning i stockholm snart.
Vi (10 pers) på mitt jobb skulle vara intresserade av att lyssna på dej.
Hittade du boken om dövblinda barns kroppsspråk nån gång ?
häls Kicki

3 mars 2008 kl. 14:54  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Jag kommer med största sannolikhet inte ha några offentliga föreläsningar i Stockholm, med undantag för ev bokpresentationer i höst, förrän 2009. De få föreläsningar jag hinner göra är interna jobb på olika företag. Annars kommer året gå åt till att spela in nästa säsong av Hjärnstorm samt jobba med nya boken. Men den som väntar på nåt gott... :-)

Vad gäller boken så var den out of print sen väldigt länge och jag lcyakdes inte spåra ett gammalt ex heller. Tyvärr.

3 mars 2008 kl. 15:04  
Blogger Maja sa...

Vad bra att mitt glas är halvfullt, då kan man ju säga att jag ser det positivt då!
Jag googlade på metafor och hamnade på katakres,det är när man blandar ihop bildliga uttryck som inte hör ihop.Kul! Tex:
Halsbrytande fingerövningar.
Trivs som fisken i ett hönshus.
Nu mår jag som en prins i vattnet.

Jag har en kompis som älskar att slänga sig med fina ord och det är inte alltid han får till det.
En gång berättade han med gråten i halsen om sin barndom. Hans pappa var så oberäknelig :"han var helt skridskofren".
En annan gång sa han att han sett en på tv som var "harspalt".

3 mars 2008 kl. 16:10  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida