fredag 11 april 2008

Be-TO-ning

Kommer ni ihår ljudboken som jag spelade in i februari? Den har sedan dess bearbetats, redigerats och korrlyssnats. Egentligen var den färdig för tryck. Men sen upptäckte nån ett fel. Ett betoningsfel.
"han säger 'tycka OM'. Men han skriver ju 'TYCKA om'."

Äsch.

Ett enda ord. I en hel bok.

Men rätt ska vara rätt. Så nu är jag tillbaka i ljudstudion igen, på blixtvisit för att läsa in en ynka mening. Med rätt betoning den här gången. Som tur är så är Mia Törnblom också här och läser in sin senaste bok. Så jag får passa på att leka med henne. Jag gillar Mia. Hur var det nu, TYCKER eller tycker OM..?

3 kommentarer:

Blogger Hexmaster sa...

Håll med om att det är enklare att vara petig när det gäller en (1) åtgärd än när det gäller, tja, ett (1) dussin (12) åtgärder på hundratals (100x) sidor. Det är mängden som tynger...

Jobbet med ljud-korret ser trevligare ut också. :-)

11 april 2008 kl. 10:51  
Blogger Maja sa...

När det handlar om Mia Törnblom måste det vara: tycka OM!!!
Hennes böcker är ju underbara!

13 april 2008 kl. 09:35  
Blogger P-A Jonsson sa...

Hur ska du få till den boken utan illustrationerna? Målande språk? Tja, det ska väl du till för att klara det..

Det där med betoning får mig alltid att tänka på den klassiska Lindeman-sketchen. Lindeman (Hasse A) hade fått sparken från Skara Stadsteater efter att i en pjäs som betjänt kommit in i grevinnans sovrum och sagt: "Vad? Vill ni nu igen?" fast repliken skulle ha varit "Vad vill ni nu igen?"

11 maj 2008 kl. 21:52  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida