söndag 20 mars 2011

Du får betala mer om du vill


Jag var en sväng till ICA Kvantum för att stasha upp på sånt som inte går att få tag på här i Sjöstaden. (Som silverlök.) Jag behövde också lite JO äppeljuice till veckans matexperiment. Jag är inte den som nagelfar priserna på hyllkanten mer än normalt, men vid juicerna fick jag syn på nåt som fick mig att dra tillbaka den utsträckta handen och fundera på om jag sett rätt.

JO Äppeljuice kan man köpa styckvis. Man kan också köpa dem inplastade i trepack. Det är exakt samma produkt, bara lite plast runt när de är fler. Varför skulle man vilja köpa nåt i flerpack? Vilka anledningar brukar finnas för att en butik erbjuder en produkt i bundle? Det kanske visserligen är mer praktiskt att bära tre som sitter ihop än tre lösa, men den vanliga anledningen brukar väl ändå vara att det är billigare att köpa fler.

Vi tror gärna per automatik att fler = billigare. Till den grad att jag själv i Hjärnstorm fick shoppare att betala för mycket när de inte insåg att köp-flera-erbjudandet i själva verket var dyrare än styckepriset.

Nån på ICA måste ha tittat på TV. (Eller på YouTube.) Skillnaden är visserligen i praktiken försumbar, men ändå: Titta på bilden. Till höger ser du priset per drickbar liter när du köper JO äppeljuice styckvis på ICA Kvantum. 8 kronor 90 öre. Till vänster ser du literpriset när du köper trepack i samma butik. 8 kronor 97 öre. Och eftersom det blir tre liter av ett trepack blir det 7x3=21 öre dyrare. Nu har ICA varit vänliga nog och avrundat nedåt, du betalar bara 20 öre mer för trepacket än för tre lösa. Men ändå.

Det är skönt att veta att man kan få betala mer, så man får den där snygga industriplasten runt. Om man vill.

12 kommentarer:

Blogger Karin sa...

Mer förbryllad är jag över Arboga skivbar leverpastej. Att det blir missar någon gång ibland kan man fatta, men när det kommer till denna pastej är det alltid, enligt min erfarenhet, oavsett butik, billigare att köpa två små förpackningar á 250g än vad det är att köpa en 500g-förpackning... Alltid!

20 mars 2011 kl. 21:19  
Blogger Mikael sa...

Man kan anta att butiken i fråga köper in trepacket till billigare pris än de lösa paketen - men om detta antagande skulle kunna vara felaktigt. Någonting som är viktigt att anmärka är däremot att ur butikens synvinkel är att de måste slänga tre stycken paket när bäst-före-datumet går ut på trepacket, medans de endast behöver slänga ett paket av löspacken. Risken är större, och därför är det rimligt att de tar ett högre pris. Eller?

20 mars 2011 kl. 22:08  
Blogger Karin J sa...

Jo vi såg ett sånt toppenerbjudande idag. Hamburgare i frysdisken. Ta två betala 80, en kostade 29.90. Genialt!

20 mars 2011 kl. 23:01  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Det tror jag inte. Det är ju inte så att löspacken har olika datum på olika ex: de köper in en låda med (säg) 50 förpackningar och i den batchen har alla samma datum. Sen om de är inlindade om tre eller inte spelar ingen roll: De har fortfarande 50 st med samma datum att antingen slänga eller sälja.

20 mars 2011 kl. 23:08  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Karin, är det sant? Om du tar ett kort och mailar mig lovar jag att lägga upp det på bloggen!!!

20 mars 2011 kl. 23:09  
Blogger Hexmaster sa...

OK. Eftersom priserna avrundas betalar man 9:- för en, 27:- för tre.

Men butiker har naturligtvis inte stenkoll på allt. Pröva att utnyttja extraerbjudanden och sedan kolla kvittot. Får man fyra utlovade rabatter av fem kan man vara glad. :-)

21 mars 2011 kl. 08:51  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Glädjedödare. ;-) Men om man köper en jäkla massa...

21 mars 2011 kl. 09:03  
Anonymous Anonym sa...

Släpps boken idag även digitalt för iPad? (läsformat)

Idag är det den 23dje, klockan är 07.05 och jag hittar inte boken någonstans haha :P

23 mars 2011 kl. 07:07  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Lugna sig, boken kommer inte ut förrän 6 april. Så du får vänta två veckor till...

23 mars 2011 kl. 09:49  
Blogger Unknown sa...

Misstänkte att det var något skumt, eftersom att jag fick mail från CDON om att den var försenad från leverantören och även andra sidor säger samma sak (att den inte är utgiven än, etc.).

Är det affärerna som har fått fel information eller något? För alla visar 23 mars, så det var ju iofs onödigt att jag annullerade min order för att istället köpa den i butik idag.

Nåja :-)

23 mars 2011 kl. 10:17  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Hm. Konstigt. Det har aldrig varit sagt nåt annat datum än den 6:e. Bra att du observerade det, jag får undersöka saken!

23 mars 2011 kl. 10:26  
Blogger Karin J sa...

Ska kolla om hamburgererbjudandet finns kvar nästa gång jag är där!

23 mars 2011 kl. 12:41  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida