fredag 14 januari 2011

Madde i New York


Aftonbladet ringde precis och undrade om jag kunde analysera kroppsspråket i dagens redan ökända "Maddefilm", där prinsessan äter lunch med en okänd man i Central Park, NY.

Det här med att tolka kändisars kroppsspråk i obevakade situationer är alltid en känslig historia som upplagd för övertolkningar och därför försöker jag hålla mig ifrån det. Men jag kände inte till filmen så jag lovade att titta på den i alla fall. Lite mobiltelefonvoyerism såhär på fredagsförmiddagen kan ju aldrig vara fel.

Strax efter att jag sett den några gånger så ringde Aftonbladet igen och sa att de inte skulle göra kroppsspråksknäcket, trots allt. Det var nog bra av dem.

Men eftersom de redan fått mig att fundera kring det, så är jag fri att berätta vad jag såg här på bloggen istället. Den här filmen är nämligen ett skolexempel på det jag precis nämnde, där alla som ser filmen alltför lätt kan göra egna tolkningar beroende på vad man redan har bestämt sig i förväg att den handlar om.

Det som händer i filmen är följande: Mannen är delvis vänd mot Madeleine och stryker sig på vänster kind, sen på höger, och sen på vänster igen. Madde sätter sig ned och tittar på honom med ett litet leende. Sedan stryker hon honom på armen samtidigt som hon gör en längre blinkning och tittar bort. That's it.

Testa nu att redan i förväg bestämma dig för någon av följande tolkningar, och sedan se filmen. Byt sen tolkning, och se filmen igen. Varför inte testa alla:

Tolkning 1: Mannen har just berättat något känslomässigt jobbigt och är lite ledsen. Madeleine visar sitt deltagande genom en förstående, ömsint blick och ger honom en tröstande klapp på armen.

Tolkning 2: Två goda vänner har just haft en lång förmiddag på Manhattan och pustar ut för en bit mat, utmattade men ändå glada över att ha tillbringat dagen i varandras sällskap. Båda är dock hungriga så han börjar läa menyn medan hon omedelbart letar efter nån att beställa av.

Tolkning 3: Mannen är nervös över att någon kanske filmar dem, eftersom ingen ska veta om deras relation. Madde märker bara att han är nervös och vill visa att det är ok, men lägger band på sig och försöker att inte visa för mycket eftersom de inte har gått ut med sin romans offentligt.

Jag säger inte att någon av de här tolkningarna är den rätta. Sannolikt stämmer ingen av dem. Min poäng är snarare den motsatta. Blickar, gester och kroppssvridningar kan betyda många olika saker när de tas ur sitt sammanhang. För att kunna veta vad ett kroppsspråk betyder bör du ha så mycket information om personerna i fråga och det sammanhang de befinner sig i som du bara kan. Annars är isen, som sagt, väldigt hal.

Det är som ett pussel: Du kan sällan sluta dig till hur resten av pusslet ser ut genom att titta på en enda bit. Däremot har du lättare att förstå vad du ser på den biten om du känner till motivet i övrigt. Problemet är bara att det är mycket roligare att hitta på pussel själv. Det ska bli väldigt intressant att se vilka tolkningar som den här filmen kommer generera under de närmaste dagarna.

2 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Lite lustigt över att jag själv funderade på att göra en tolkning av vad jag kunde läsa av det lilla klippet innan du la upp det. Min tanke "känns ibland som jag kan känna vad andra tänker" Var att killen tidigare pratat om någon som han inte mådde bra över och att Madeleine svarade att hon var en offentlig person och att det som hände kunde hända alltså bli fotade filmad osv..De är mycket medvetna om kamera-mannen även om han försöker filma resten av rummet som en vilseledande manöver.Hon läger armen över mer som en tröst vi klarar det här tillsammans förlåt TYP! Jag kan slå vad om att killen hon fikade med är upptagen. Men min tolkning ska bli roligt att läsa hur det gick :D Kräm kräm

14 januari 2011 kl. 14:13  
Blogger PeoGyllix sa...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8417387.ab

16 januari 2011 kl. 22:09  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida