måndag 10 januari 2011

Långt inne i grottan

Ibland lyckas man lura sig själv. Som när jag strax innan jul trodde att jag var klar med sista vändan på boken.

När jag kom hem från min semester låg det en utskrift och väntade på mig i brevlådan. "Du kan väl bara läsa igenom boken så du är nöjd innan den går till sättning." Visst kunde jag väl det.

Men när jag satte mig ned med den i måndags upptäckte jag att det fortfarande var sjukt mycket arbete kvar. Inte så att jag ville ändra i det jag redan skrivit. Men det var fortfarande kvar en massa fel som jag gjort. Så barnens sista jullovsvecka blev paradiset för dem - de har nog aldrig fått spela så mycket tv-spel. Samtidigt satt jag i köket, böjd över datorn och mumlade svordomar.

Paniken infann sig i fredags kväl kl 21:00, när jag insåg att jag på fem dagar hade kommit exakt halvvägs. Och att jag bara hade helgen på mig att göra resten Innan den skulle skickas iväg, färdig eller inte.

Så jag satt 16 timmar i lördags. 15 timmar igår. Det är 31 av 48 möjliga timmar. Och sen 3 timmar tidigt i morse. Jag vet inte om jag nånsin har varit så långt inne I arbetsgrottan. Men nu SKA det i alla fall vara klart. Får jag se det där manuset en gång till innan det går i tryck kommer jag att sätta eld på det.

Hoppas det är värt det.

19 kommentarer:

Blogger viorel sa...

Hej Henrik, undrar bara vilken bok du skriver om...hänger inte riktigt med, har börjat följa din blogg för nån vecka sen.

10 januari 2011 kl. 16:38  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Min nya, som kommer i början av april:

KONSTEN ATT FÅ MENTALA SUPERKRAFTER
- Hur du blir smartare, lyckligare och hittar meningen med livet utan att behöva anstränga dig (nästan)

Som vanligt en ödmjuk titel... :-)

10 januari 2011 kl. 16:42  
Blogger viorel sa...

åh, va spännande...precis det världen behöver nu, tycker jag..:) Förresten, tack för de andra böcker du skrivit. De har varit till stor hjälp i mitt liv iaf. Längtar till din föreställning i februari...:)

10 januari 2011 kl. 17:45  
Blogger Unknown sa...

Jag ser fram emot att läsa den. Har verkligen uppskattat dina andra tre böcker Henrik. Allt ditt hårda deadline-slit är värt det när du håller din nytryckta bok i handen.
Keep up the good work!
/Niclas

10 januari 2011 kl. 18:22  
Anonymous Anonym sa...

kära nån henrik! Hur orkar du? du hhar nog redan fått de där mentala superkrafterna! ;-) men jag är säker på att det var värt det!

10 januari 2011 kl. 21:36  
Blogger Hanna sa...

Hej Henrik!
Apropå lycka, det känns som man blir överröst av saker som ska göra en lyckliga, men min fråga är om vi faktiskt är lyckligare än för ca 50 år sen? Eller är vi bara bättre på att veta när vi inte är det? Har tänkt på det här ett tag nu och det vore intressant att få höra dina tankar! :)
Tack för jättebra böcker!

// Hanna

10 januari 2011 kl. 22:16  
Blogger Jag-Kritikern sa...

hej, lite sent att kommentera "Konsten att läsa tankar" men läste den nu i Jul och tyckte den var läskigt bra. själv kommer jag aldrig mer våga ljuga!! och kommer definitivt INTE att rekommendera boken till mina vänner!! :).
Hittade en sak på sidan 183 som du har fel om däremot och säkert redan fått höra. du nämner höjd skatt som något negativt som går hand i hand med sämre vård. det är ju faktiskt helt det motsatta!! hälsar kristofer

11 januari 2011 kl. 17:33  
Blogger Jag-Kritikern sa...

Hej Henrik, lite senta av mig men läste din "konsten att läsa tankar" nu i helgen. tyckte den var läskigt bra. spec avsnittet om lögner. själv en normal ljugare men kommer definitivt tänka mig för i framtiden. vågar nog inte rekommendera den till mina vänner ;). du har däremot jättefel som förknippar skattehöjning som ngt negativt och som skulle gå handihand med sämre vård sid 183.
men jag missförstod säkert, man e ju ingen tankeläsare! ÄN.

11 januari 2011 kl. 17:51  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ah, det var nog bara lite otydligt formulerat. Skatterna och vården var menade som två separata exempel, inte att de hade ett orsakssamband mellan sig.

11 januari 2011 kl. 18:21  
Blogger Jag-Kritikern sa...

jag trodde väl det, skulle bara va en micshershmetter. kan ju inte bara säga att du e grymm. tjo. heja AIK.

11 januari 2011 kl. 18:45  
Blogger Unknown sa...

Hej Henrik älskar dina böcker men undrar varför du döper dem till så barnsliga namn? Hur tänker du när du väljer namn? Den nya ser inte ut att vara ett undantag..

12 januari 2011 kl. 20:23  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Barnsliga? Jag tror du tänker på en annan författare. :-) Smaken är väl som alltid delad, men jag tycker inte själv att de är barnsliga. Humoristiska kanske. Annorlunda också. Men jag menar varenda ord i dem. (Och att två av tre titlar också har lyckats etablera sig som populära uttryck i svensk media tycker jag visar att det är fler än jag som gillar dem.)

Men jag fick en idé till nästa. En titeltävling på bloggen, vad tror du om det? Det kanske skulle bli den bästa någonsin. Ska fundera lite på det...

12 januari 2011 kl. 20:36  
Blogger Unknown sa...

"Och att två av tre titlar också har lyckats etablera sig som populära uttryck i svensk media" Hur menar du nu vart kan man läsa det? Missförstå mig rätt, när jag läser dina böcker så känns de väldigt proffsiga och välskrivna övertydliga och begripliga kort sagt jag älskar dina böcker nog med smicker ;)Men sedan läser man "alla får ligga" Inte direkt titeln till en nobelpris bok haha nej det är nog jag som är larvig men jag har lite problem att övertala mina kultiverade vänner att boken är bra även om den ligger etta på pocket hyllan på ica

Nej ingen tävling din bok ska vara din till 100% undrade bara hur du tänkte :D

12 januari 2011 kl. 20:57  
Blogger Unknown sa...

Tycker förvisso att titlarna hittills har varit awesome, men en tävling backar jag _aldrig_ för! Tycker en regel ska vara att titeln måste börja på "Konsten att" ;)

12 januari 2011 kl. 23:46  
Anonymous Anonym sa...

Hola! Måste gratulera för en kanon blogg!Allting började med "Konsten att läsa tankar" . . och kort därefter fyllde jag hyllan med dina andra titlar. . och så följde det naturliga steget . .att söka efter biljetterna till SinnesCirkus(vilket jag självklart ser fram emot) och kom den vägen till bloggen här. Jag brukar inte läsa bloggar för de flesta känns som att de bara "ord-bajsar" . .inte alltid intressant, inget konkret och absolut inte med glimten i ögat. Men jag började läsa senaste inlägget och kunde inte hålla mig från fortsätta ner och till slut hade jag läst hela december och lunchen var strax slut (äta fick man skynda sig med).

Keep it up and God bless!

Önskar dig all lycka och god fortsättning på 2011!

/ Mvh Carlos Ibañez

13 januari 2011 kl. 14:21  
Anonymous Anonym sa...

Hola! Måste gratulera för en kanon blogg!Allting började med "Konsten att läsa tankar" . . och kort därefter fyllde jag hyllan med dina andra titlar. . och så följde det naturliga steget . .att söka efter biljetterna till SinnesCirkus(vilket jag självklart ser fram emot) och kom den vägen till bloggen här. Jag brukar inte läsa bloggar för de flesta känns som att de bara "ord-bajsar" . .inte alltid intressant, inget konkret och absolut inte med glimten i ögat. Men jag började läsa senaste inlägget och kunde inte hålla mig från fortsätta ner och till slut hade jag läst hela december och lunchen var strax slut (äta fick man skynda sig med).

Keep it up and God bless!

Önskar dig all lycka och god fortsättning på 2011!

/ Mvh Carlos Ibañez

13 januari 2011 kl. 14:21  
Blogger Unknown sa...

Tycker titlarna har varit bra.
Men som Anton skrev kul om alla böckerna hade börjat med Konsten att... :-) Beroende på vad böckerna handlade om förstås.

13 januari 2011 kl. 14:55  
Blogger Norco sa...

Wow niice jobbat! :O

Om den kommer ut till i början av april så kommer den ju lätt bli den bästa födelsedagspresenten. Ja.. den och Sum 41s nya skiva, det är sjukt jämt ska du veta ;-)

21 januari 2011 kl. 02:16  
Blogger Louise sa...

OMG, jag räknar dagarna tills denna bok kommer ut. Precis en sån här bok jag väntat på att du ska skriva, så nu blev jag superglad och förväntansfull.

Får jag fråga en sak bara, på tal om något relaterat: Vad för typ av NLP-utbildning har du gått? Har du några tips på bra kurser, skolor eller utbildningsprogram? (Inom temat NLP och hypnos.)

Ha det!

/Louise

26 januari 2011 kl. 20:01  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida