fredag 17 december 2010

Efter Pang

Nu har det varit tyst här i några dagar. Efter helgens begivenheter tog jag helt enkelt lite ledigt. Jag stängde in mig, slog av mailen och tog några dagar till att springa igenom Metroid: Other M. Det snöade ju ändå ute.

(Sen sprack min utopi lite ändå, mailen var inte alls avstängd och jag fick 476 sidor bok att gå igenom en sista gång. Men ändå - jag var jädrigt ledig om man jämför med tidigare.)

Det är dock en sak som irriterat mig de här dagarna: Kvällspressens rapportering av självmordsbombaren i Stockholm. Direkt efter dådet så gick kloka imamer ut och fördömde det, samt betonade att det här var ett verk av en ensam galning (från Tranås - go figure). Det fanns heller ingen organisation som låg bakom och tog på sig ansvaret. Det var redan från början tydligt att vi hade med en ensamfräsare att göra. Det fanns inget dem.

Men det var innan kvällspressen kom in i bilden.

Under fyra, fem dagar har vi nu matats med rubriker som "Experten: De slår snart till igen", bilder på påstått terrorhotade platser i Stockholm och koder som ska avslöja terroristernas nästa mål.

Och plötsligt finns det ett dem. Ett organiserat hot. Eftersom ingen organisation tog på sig dådet (eftersom det inte fanns nån) så vet vi dock inte vilka de är. Hotet blir ansiktslöst. Är det ... "terroristerna"? Eller "muslimerna"?

Jag vet att det är en gammal anrik tradition hos kvällspressen att sälja lösnummer genom att utnyttja folks rädsla (som när det varje november, varje år, när vi alla börjar känna oss riktigt trötta, dyker upp en löpsedel som säger att just du kan lida av en okänd och livsfarlig sömnsjukdom.) Men det är onödigt att spela rasisterna rakt i händerna genom att skapa en läskig fiende som inte finns, bara för att få kränga tidningar.

Hade jag varit medlem i SD hade jag haft stånd hela veckan.

4 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Tack för dagens skratt med sista raden! :)

18 december 2010 kl. 15:18  
Blogger Jemon sa...

Jag såg nyss ett avsnitt av senaste säsongen av 24, och jag upptäckte din dubbelgångare! Han heter David Anders. Jag tycker att ni är ruskigt lika varandra :)

http://www.google.se/images?hl=sv&client=firefox-a&hs=tc0&rls=org.mozilla:sv-SE:official&q=david%20anders&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1503&bih=608

19 december 2010 kl. 15:48  
Blogger Martin sa...

http://moonbase.rydia.net/mental/blog/gaming/metroid-other-m-the-elephant/article.html

Såg att du spelat igenom Metroid: Other M. Om du, liksom jag, tyckte att storyn var märklig så kanske bitarna faller på plats när du läser igenom det här (aningen omfattande) blogginlägget.

2 februari 2011 kl. 13:46  
Blogger Martin sa...

Såg att du lirat Metroid: Other M. Jag vet inte om du reflekterade över storyn och kanske också tyckte att den var lite märklig. Kolla in den här bloggen. Inlägget är en smula omfattande men träffande.

http://moonbase.rydia.net/mental/blog/gaming/metroid-other-m-the-elephant/article.html

2 februari 2011 kl. 16:18  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida