fredag 4 december 2009

WAKKA WAKKA!

Bilden tagen av min gode vän Brooks, som också deltog i det något ohälsosamma samlandet då det begav sig.

Jag har en fetish att erkänna. Under en stor del av min uppväxt, och en bra bit in i vuxen ålder också för den delen, så var jag besatt av videospelet Pac-Man. (Jo, på åttiotalet sa vi videospel på svenska.) Kanske inte så mycket spelet i sig, även om det var fantastiskt, utan allt runt omkring det.

På åttiotalet var det nämligen fortfarande ovanligt för popkultur att sprida sig i olika media. Nu för tiden är det självklart att man marknadsför nya fenomen som hela koncept; samtidigt som filmen så kommer också boken, tv-spelet, samlarkorten, leksakerna, kläderna, online-communityt och musiken. Allt hör ihop. Men för 25 år sen var en bok bara en bok. En film var en film. Och det var det. Hur bra den än var. (Undantaget var Star Wars och, tio år senare, Masters of the Universe som var först av alla med att redan från början introducera en serietidning, tecknad tv-serie och leksaker.)

Och videospel var fortfarande nåt väldigt primitivt jämfört med idag. Men med Pac-Man hände det nåt. Plötsligt dök det upp en LP-skiva (!) med namnet Pac-Man Fever. Det fanns barnprogramledare utklädda till Pac-Man på TV. Det fanns klistermärken och samlarkort. Huvudprydnader. T-shirts. Handspel. Brädspel. Men inget av detta producerades av en slipad underhållningsindustri. Det mesta av det gjordes av olika, anonyma personer som av nån anledning gillade att en större gul boll åt mindre, vita bollar.

Allt det här fanns att köpa - men bara om man bodde i USA. Vilket innebar att det för mig som trettonåring var otroligt exotiskt och svåråtkomligt. Därför, av någon anledning som jag inte riktigt kan förklara, så tillbringade jag en betydande del av mina barn- och ungdomsår åt att försöka samla på Pac-Man-saker. Och jag var ihärdig; det tog 12 år innan jag hittade den där LP-skivan i en reaback på Drottninggatan i Stockholm.

Samtidigt, i och med den första hip hop-vågen på åttiotalet, så föddes också ett intresse för grafitti som på nittiotalet förvandlades till intresse för street art i allmänhet (och så småningom ledde till en kortare karriär som grafisk formgivare). Intresset finns kvar och jag tittar alltid extra noga efter märkliga klistermärken och mallsprayade budskap när jag rör mig på stan.

Och nu. Äntligen. Så har något briljant geni kommit på att kombinera de två. Det tog bara 25 år. Men där, på trottoaren vid Odenplan så finns det på marken. Pac-Man som gatukonst - och räddare av gatorna, tydligen.

Mitt liv är komplett. Det blir inte bättre än såhär.


7 kommentarer:

Blogger Maria Tjulander sa...

Hej!

Såg att du ska vara i Farsta Centrum nästa lördag. Är det boken "Alla får ligga" som du ska signera?

4 december 2009 kl. 19:25  
Blogger AnnaO sa...

Hej, det känns som jag stalkar dig litegrann då jag just skickade ett mejl också men nu handlar det om helt andra saker. Ska det verkligen stå: Publiksuccén HENRIK FEXEUS SINNESCIRKUS kommer under våren 2010 att ges på Intiman i Stockholm. Missa den otroliga upplevelsen... osv.

Du kanske säger "fylla i mönster" nu, vad vet jag =)

4 december 2009 kl. 22:25  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Tanken är nog att jag signerar det du vill att jag ska signera. :-)

4 december 2009 kl. 23:05  
Blogger Henrik Fexeus sa...

AnnaO, du har rätt. Det var ett uppmärksamhetstest. Men du såg, så nu ändrar jag det.

4 december 2009 kl. 23:08  
Blogger Maria Tjulander sa...

Låter ju toppen det...;-)

Men är det alltså så att jag t.e.x kan ta med mig boken "Alla får ligga" hemifrån och att du signerar den?

Sen undrar jag om du vet när den boken kommer ut i pocket? Det är ju några som önskar sig den i julklapp :-)


www.mycketnoje.com

4 december 2009 kl. 23:54  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Maria - självklart signerar jag din bok. Pocket lär nog dröja, den har ju precis kommit ut inbunden, och för bara tre veckor sen släpptes min förra bok i pocket, den som kom hösten 08. Men håll utkik om ett år!

5 december 2009 kl. 08:03  
Blogger Maria Tjulander sa...

Okej, då gör jag så.

Vi ses

:-)

5 december 2009 kl. 10:39  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida