söndag 14 december 2008

Jantelagen, del 2

Dags att göra tvärtom.

Den här ”varför får hon och inte jag”-mentaliteten, dvs svartsjukan som jag misstänker gömmer sig under jantes du ska inte tro att du är nåt, jag tror att den idag har blivit en ursäkt för att slippa våga själv. Sanningen är att de andra som åsyftas sällan ”får” göra nåt. De bestämmer sig för att göra. Jag vet inte hur många författarkollegor som berättat för mig om att de ständigt får höra ”ja ja, men du har ju haft sån tuuuur som får göra det du gör, om jag bara haft samma tur…” osv. Sanningen är att de inte ”fått” nånting. Tur har inte med saken att göra. De har arbetat väldigt hårt, målmedvetet och beslutsamt, och offrat väldigt mycket, för att kunna skriva. Men jantelagen ger oss licens att skriva av alla som gör det som vi själva egentligen vill med att ha nån form av oaccepterat beteende. Så slipper jante-torsken ha dåligt samvete över att han/hon istället tittar på tv fem timmar varje kväll.

Kaj Pollak säger att en människa som är trygg och säker i sig själv aldrig har behov av att förminska, trycka ner, eller ironisera över en annan människa. Om det är sant, och det är det nog, så är det beklagligt att det finns många som verkar ha just det som huvudmål i livet. Jag tror att det fungerar som så att det enklaste sättet att visa att man har en egen åsikt och därmed visa att man är nån, det är att klaga på det som någon annan har gjort. Om man koncentrerar sig på det så behöver man aldrig tänka en egen tanke i hela sitt liv; man kan bara ta det någon annan har gjort och säga att det är skit. (Att istället tycka att det någon annan gör är bra är inte lika effektivt, för då håller du bara med. Om du klagar på det verkar det som att du har reflekterat och tagit ställning.) Så osäkra människor som vill låtsas - förmodligen även för sig själva – att de har en stark identitet kommer att göra allt för att upprätthålla jantetänkandet.

Och där kommer vi in på ytterligare en pusselbit. För den som privat är osäker har det aldrig varit så lätt att klaga på andra, och därmed ha möjlighet att sätta jantelagen i praktik, som idag när vi har all ny social media. Ett bra exempel är Katrin Schulmans blogg Fuck You, I tell It Like It Is, där hela bloggen gick ut på att systematiskt förklara hur kasst det var som andra gjorde – om de inte var idioter personligen.

Men en blogg är ingenting utan sina läsare. Varför vill vi så gärna läsa på nätet och i tidningar, eller höra skvallret, om andra olycka? Jo, för då får vi bekräftelse på vår egen övertygelse om att: "Nä just det, man ska inte försöka. För det blir ju bara skit. Se så dåligt det tydligen blev. Lika bra vi gör skomakaren en tjänst och punkterar hans ballong innan han gör bort sig."

Dessutom får vi också tillåtelse att känna att ”det där hade jag kunnat göra lika bra, förmodligen bättre.” Och eftersom vi vet att det är så, så slipper vi försöka. Men vet ni vad? En vis man sa en gång: ”Säg aldrig ’det där hade jag kunnat göra bättre’. För du gjorde det inte.”

Det finns fler delar i dethär men jag tror det räcker så, just nu. Som ni ser så finns det en hel hög med olika psykologiska pusselbitar, alla med olika orsaker, som sammanfogade gör det väldigt svårt för oss att bryta jantemönstret.

Vad ska man göra då, om du märker att du har en vän som har en tendens att förringa eller trycka ner det hans eller hennes medmänniskor presterar?

Till att börja med så är det bra om du kan få din vän att inte ge ett värdeomdöme om något eller säga ”det där skulle jag kunna bättre” innan hon faktiskt provat att göra samma sak själv. Tänk på hur cirkusartister jobbar. En stor del av jonglerings- och balansnumren ligger inte i själva prestationen, utan i konststycket att få det att se lätt ut. Över lag, och inte bara i cirkus, gäller att saker som ser lätt ut sällan är det. Det här betyder inte att man alltid måste tycka om det andra gör. Men man kan ändå respektera deras prestationer. Jag nämnde nyss här på bloggen några svenska musiker vars låtskrivande ligger på fel sida av min personliga musiksmak. Men jag kan ändå ha stor respekt för det som de har skapat och deras karriärer.

Framför allt så tror jag det gäller att hjälpa din vän att bli så trygg i sig själv, så säker med vem hon eller han är, att hon/han inte längre behöver se andra människor som konkurrenter som behöver tryckas ner. Vi har inte längre bara en enda skomakare. Det finns utrymme för allas vilda drömmar. Livet blir skitjobbigt om man ska försöka sätta alla på plats. Betydligt roligare är att istället ta del av vad andra försöker och vill. Varför inte hjälpa till istället? Hämta lite tyg och kom med och sy ballongen. Eller hitta på en egen! För varje gång vi gör det, så dör jante en smula.

15 kommentarer:

Blogger P-A Jonsson sa...

Den bästa vägen ur Jante-mönstret är att fokusera på allt som inte är Jante. Låt oss inte bygga upp en massa resonemang om hur svårt det är att ta sig ut jante-tänkandet och hur inrotat det är i oss. Det tenderar att förstärka Jante-mentaliteten.

Låt oss istället uppmärksamma och förstärka allt som går en annan väg - där människor gör bra saker och andra gläds med dem.
DET blir vägen framåt!

14 december 2008 kl. 13:39  
Anonymous Anonym sa...

Ja.

14 december 2008 kl. 17:33  
Blogger Henrik Fexeus sa...

PEA - du undrar varför jag drar upp jantelagen. Du skriver att bbara det faktum att jag gör det är att vårda den. Du verkar uppleva det som dåligt (se din ovanst kommentar) att försöka förstå hur jantelagen fungerar och varför den är stark.

Låt mig förtydliga. För det första skriver jag om den projicerade jantelagen, dvs när man tänker "du ska inte vara förmer än andra" om andra snarare än om sig själv. För det andra så är jag övertygad om att man måste förstå hur en fälla är uppbyggd för att kunna undvika den. Vilket är hela poängen med mina slutord, att finna ett sätt att göra det.

Slutligen, orsaken till att jag skrev inlägget är att alla musiker, författare, scenpersonligheter osv som jag intervjuat upplever deras möte med jantelagen (projicerad från andra) som ett stort problem. Vissa vill inte ens synas offentligt lägre för de har tröttnat på folks missunsammhet. Jag är övertygad om att samma sak även händer på "vanligare" arbetsplatser och bland nära vänner. Jantelagen är ett ogräs, vitt spritt och otroligt svårt att utrota. Jag ville lyfta upp det faktumet och försöka visa på ett sätt därifrån.

14 december 2008 kl. 20:56  
Blogger Áslaug sa...

Som jag skrev inatt, som jag visserligen tog bort sen, att det skulle komma ett inlägg kl 9.00 idag som förklarade jantelagen här och nu. Jag kunde faktiskt, ärligt talat, inte riktigt se jantelagen i vår tid. Jag är nämligen den som vill berätta vad jag gjort, istället för att önska att jag gjort det. Jag får jämt höra att jag ska göra det jag vill, brinner för med mera. De som inte tycker så, är osäkra och bara vill trycka ner, lyssnar jag väl då också mindre till och tar inte åt mig. Därför ser jag den väl inte lika starkt. Men nu är jag varken känd eller framgångsrik så jag har väl inte mkt att tala om förstås. Vem skulle vilja lyssna på lilla mig...


;)

14 december 2008 kl. 22:21  
Blogger Hexmaster sa...

Även om man som Áslaug inte drabbats personligen av denna lagstiftning, så räcker det väl att höja blicken aldrig så lite för att se folk rynka på näsan åt de som lyckats.

Jag har aldrig fått hör att jag haft tur som kan ägna mig åt skrivande, men jag tvivlar inte på att det är en vanlig kommentar. Gissar att den främst förekommer inom skönlitteraturen? - Det är ju sådant som *vem som helst* kan göra. ;-)

15 december 2008 kl. 11:20  
Blogger Áslaug sa...

Jo, det är klart. Jag lever nog i min lilla bubbla kanske.

15 december 2008 kl. 11:53  
Blogger P-A Jonsson sa...

Henrik, jag förstår vad du menar och jag hänger med i ditt resonemang.
Det är bra att veta hur en fälla funkar - både för att kunna undvika den och för att komma ut ur den.
Men - genom att "bejaka" jantelagen och att använda den som förklaringsmodell så befäster vi den också. Vi gör oss till offer för andras syn på oss. Å de e inge bra, liksom....

15 december 2008 kl. 15:36  
Blogger Johannes sa...

Jag tycker vi ska anamma Jantelagen 2.0, myntad av Fredrik Härén. Den lyder "Du ska inte tro att det bara är du som är något". Då menad i konstruktiv syfte till att man själv skall skapa något.

15 december 2008 kl. 21:13  
Anonymous Anonym sa...

När har HS2 premiär på SVT?

16 december 2008 kl. 09:17  
Anonymous Anonym sa...

Henrik, jag är med dig i mångt och mycket.

Det jag tycker kanske försvinner lite i ditt resonemang är det faktum att livet, de facto, inte är rättvist. Vissa människor kämpar och kämpar men får ändå aldrig den cred de förtjänar medan andra, på ren charm eller social talang och intelligens, glider genom sammanhang, utan större anstängning. I vissa fall kanske också på någon annans meriter.

Alla som kommit någonstans har inte förjänat det eller ens jobbat för det, även om förhoppningen är naturligtvis är att de allra flesta får vad de förtjänar (i positiv mening).

Som sagt, jag förstår så väl var du vill komma, men att påstå att avundsjuka alltid handlar om missunnsamhet är kanske att förenkla. Ibland kanske det handlar om en, visserligen barnslig, men ändå rättfärdigad känsla som härstammar i orättvis behandling? Livet är inte svart-vitt. Karma stämmer ändast till viss del, men det är så mkt annat som också spelar in.

Eller?

16 december 2008 kl. 12:29  
Anonymous Anonym sa...

..."stämmer endast till viss del"

Min avundsjuka är riktad mot dem som kan stava rätt i bloggforum!

16 december 2008 kl. 12:31  
Anonymous Anonym sa...

Jantelagen finns verkligen där ute. Ett sätt att undvika den är att tro stenhårt på det man gör och jobbar mot. Stänga öronen och inte låta sig påverkas av alla "negodiler" som säger att det inte går. Vara stark i sig själv och också vara stor nog i sitt sinne och glädjas med andra som går sina egna vägar och gör det dom tror på. Att ha ett nätverk runt sig som känner likadant och som älskar att sprida glädje. Och att glädjas med som lyckas.

16 december 2008 kl. 15:40  
Anonymous Anonym sa...

Jag läste nyss boken "The Fountainhead" av Ayn Rand. Den tar upp mycket av vad du säger om jante och vad som gör den negativ men främst hur man bör bemöta och vara utan den. Läs den, tror att du kommer finna den intressant.

17 december 2008 kl. 03:29  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Teo - jodå, jag läste mycket Ayn Rand i början på nittiotalet. Det finns en hel del vettigt där, men man får tar det lite lugnt med den gode Rand...

Carina - Precis!

Johannes - Fredrik Härén vet vad han talar om.

PEA - jag går inte med på att jag gör mig till offer för andras syn på mig genom att förstå hur jantelagen fungerar. Blundar man så finns det inte?

Hex - jodu, "vem som helst" kan göra väldigt mycket, så länge man aldrig försöker...

17 december 2008 kl. 12:37  
Blogger P-A Jonsson sa...

Henrik, du gör dig inte till offer genom att förstå hur den s.k. Jantelagen funkar.
Men genom att se den som en "ständigt" återlommande förklaring så hjälper du till att cementera den ytterligare. En förutsättning för Jantelagen är ju att det finns människor som väljer att se sig som "offer".
Jag vet att detta inte är helt lätt att acceptera, men fundera lite mer kring det. Det finns faktiskt ett korn i det.

6 januari 2009 kl. 15:50  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida