onsdag 15 oktober 2008

I-landsproblem

Nu ska jag använda min blogg till nåt som jag inte tror jag nånsin gjort förut. Jag ska klaga. För jag har beef. Så håll för öronen.

Jag är en rätt rörlig människa. Jag tycker samtidigt inte om att bära för mycket saker. Därför har jag en bra PDA/mobiltelefon. Därifrån sköter jag all min mail. Där har jag min kalender och mina kontakter. Från den fotograferar och bloggar jag. Den här lilla lådan gör helt enkelt mitt liv mycket bekvämare och enklare och jag behöver inte släpa omkring på en dator med div sladdar och leta uppkoppling.

Så länge telefonen fungerar, förstås. För en tid sen brakade den ihop och jag lämnade in den till 3, där jag köpt den. Det skulle ta en halvtimme att laga den. Det tog tre veckor. Under vilka jag fick låna en liten skittelefon utan någon av de funktioner jag behövde för att leva mitt liv. Den hade knappt ens ljud. Många journalister undrade varför jag lät som under vatten när de intervjuade mig. Men efter tre veckor (!) fick jag i alla fall tillbaka mitt kommunikationsnav.

Med exakt samma fel som den hade när jag lämnade in den.

Så de fick tillbaka den. Komplett med diverse svordomar. I ärlighetens namn ska sägas att säljaren på 3 tyckte det hela var extremt pinsamt, och lovade att telefonen naturligtvis skulle prioriteras i lagningen eftersom de redan haft den inne en gång - och länge.

Det var snart två veckor sen.

Det finns en anledning till att man har en HTC telefon (förutom anledningen att iPhone inte hade kommit då). Att man behöver den. Och jag betalar just nu dyrt för en funktionalitet som jag inte har tillgång till. Om inget händer nu så har 3s verkstad pillat på min lur i fem veckor. Jag tycker det är sjuukt lång tid för att laga en telefon. Speciellt som de inte ger någon som helst fingervisning om när den kommer tillbaka.

Ni som läst mina böcker vet att jag tycker att det här med relationer är viktigt. Men ibland behöver man göra slut och gå vidare. Jag och 3, vi känns sååå över.

11 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag hade samma problem som du, fast med Glocalnet. Det var en låååång (över ett år av trassel) historia, men till slut lämnade jag dem och numera lever jag lycklig med Bredbandsbolaget... Så byt. Dra inte ut på smärtan. Och att klaga, är inte det vad bloggar är till för..? :-)

15 oktober 2008 kl. 13:53  
Blogger Pontus sa...

Köp en iPhone, tror inte du blir besviken.

15 oktober 2008 kl. 14:34  
Blogger mijak sa...

Är det samma telefon du nämner i inledningen av nya boken? Redan där antyder du ju att det kanske är dags att gå vidare. ;)

Live a little... byt ut din sur-lur till nåt som representerar dig.

Och gå inte på reklamen eller andras rekommendationer.

Köp bara det du vill ha!
:-)

15 oktober 2008 kl. 16:06  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Nä, det är inte samma. Det där skrevs för några telefoner sedan. Och jag ska byta, men den här var så dyr så jag sitter fast i den i ytterligare ett halvår (den är inte så gammal). Fast jag köpte trots allt det jag ville ha. Det jag INTE vill ha är trassel när det inte funkar.

15 oktober 2008 kl. 17:43  
Blogger Marcus sa...

Vilket sammanträffande, sitter här och läser ditt inlägg samtidigt som jag öppnade posten. Och idag kom det ett brev från just 3 med en förfrågan om jag ville förlänga mitt abonnemang hos dem och då skulle jag få en sprillans ny Samsung TouchWiz med massa sjuka funktioner i 24mån, eller om jag ville ha en "trogen-kund-rabatt" 20% av samma abom. i 9 mån istället, men ingen ny telefon. Och så läser jag ditt inlägg och är evigt tacksam att du påminde mig om hur 3:s service är...nä, det blir en iPhone istället. Synd bara att Telia har ensamrätt på den :(

15 oktober 2008 kl. 18:20  
Anonymous Anonym sa...

Det är telefonerna man ska bli arga på egentligen för att det är dem som trasslar ju :D

Nä men skämt åsido fast jag har alltid hållit mig till Telia och tänker fortsätta med det också och rekommenderar er alla också att göra det :D

15 oktober 2008 kl. 21:26  
Blogger Johannes sa...

Jag hade PRECIS samma problem med Tre i våras. De snodde min surt förvärvade N95a och skulle laga den. För det första gick den sönder när jag befann mig på resande fot och jag ville då lämna in den där jag var och få den skickad till en Trebutik på min hemort. Tror du det gick? Icke. Så när jag väl kom hem så lovade dem att de skulle "ta max ett par dagar". De tog 19 dar. När jag fick tillbaka den fungerade den fortfarande inte. In på lagning igen, säljaren tyckte det var jättepinsamt och lovade "prioritering". Prioritering hos Tre är enligt min erfarenhet 8 dar. Nu är det Telia och iPhone för hela slanten som gäller.
Förövrigt har vi på jobbet funderat på att införa samma system för service som Tre har. Vi skulle gå omkull ganska omgående.

16 oktober 2008 kl. 02:14  
Blogger Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Henrik. Här är länken till inlägget jag syftade på igår:

http://beiersdorfbloggen.blogspot.com/2008/05/idag-hatar-vi-tre-och-deras-kundservice.html

/Klaus

17 oktober 2008 kl. 09:26  
Anonymous Anonym sa...

Henrik, den här bloggen är ju såklart en del i din marknadsföring och ett sätt att kommunicera med dina läsare, men faktum är att de flesta andra bloggar har som främsta syfte att ge utlopp för diverse frustrationer och egokickar, så go ahead och gnäll. Du har en hel del kvar på det kontot!

17 oktober 2008 kl. 11:25  
Anonymous Anonym sa...

Besides...it makes you human.

18 oktober 2008 kl. 22:52  
Blogger P-A Jonsson sa...

Lämna du 3. Alla andra operatörer är ju SÅ mycket bättre.
Eller?

20 oktober 2008 kl. 21:22  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida