måndag 29 september 2008

Får jag ta på dig?

I lördags var jag och signerade i en bokhandel. Plötsligt står det en flicka i tioårsåldern framför mig med djupt rynkad panna. Efter säkert tio sekunders tystnad med intensivt stirrande ställer hon plötsligt frågan:
"Är du en kändis?"
Rösten är väldigt bestämd.
"Tja, jag har haft ett tv-program. Är man kändis då?"
Hon nickar ivrigt.
"Ja".
Så väntar hon ett tag till, lika beslutsamt ihopdragen som tidigare. Och sen kommer det.

"Får jag ta på dig?"

Får jag ta på dig. Sådär som vi sa i tonåren när vi ville vara dryga mot nån kompis. Ett uttryck som alltid, alltid bara signalerat fullkomlig ironi. Men för henne är det högsta allvar. Faktum är att det verkar vara en fråga om liv eller död. Innan jag hinner reagera lägger hon sin hand på min. Den är kokhet och svettig av nervositet. Hon drar bort den lika blixtsnabbt som hon sträckte fram den. Så blir hon tyst igen, under det att en illröd ton börjar sprida sig i hennes ansikte. Om inget händer kommer det snart att spruta ånga ur öronen medan hon låter som en fabriksvissla, tänker jag. I sista sekunden, innan hon exploderar, lägger hon benen på ryggen in i närmsta butik där hon skriker så det hörs i hela gallerian:
"MAMMA! MAMMA!! MAMMA!!! JAG HAR RÖRT EN KÄÄÄÄÄÄÄÄNDIS!!!"

Undrar vem hon trodde att jag var, egentligen.

9 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

woohoo i sånnafall har jag också rört en kändis för jag skakade ju hand med dig i södra teatern när du hade föreläsning + att du signerade min bok hehe (onödigt vetande) :D

29 september 2008 kl. 20:51  
Blogger Marcus sa...

Hahahahahaha, fasen va sött!

Hon kommer nog ha ett bra minne av dig som är kvar ganska länge.
Själv har jag ett lite sämre minne när Jag var liten och var på Tenerife med morsan, vi var ute å käka och var på väg tillbaka till hotellet, så när vi går där på gatan så ser jag skådisen Tommy Lee Jones precis komma ur en lokal, vi går förbi och jag är på väg att gå fram och vill säga "hej" eller något liknande, men jag vänder på klacken när jag inser att han stinker sprit och måste ha hjälp att komma ner från trappan samt att lokalen han gick ut ifrån var en stripp/porrklubb...... :S

29 september 2008 kl. 21:00  
Anonymous Anonym sa...

Grattis på födelsedagen, 1 timme sent men ändå!

30 september 2008 kl. 01:03  
Anonymous Anonym sa...

O justeja de glömde man nästan bort :D hehe grattis Henrik på din 37,e födelsedag :D

30 september 2008 kl. 01:17  
Blogger Hexmaster sa...

Aha! Fin årgång. ;-)

Grattis grattis.


Rar historia med den lilla tjejen. Hade det blivit mindre rart om hon vart 20? Eller 50..?

30 september 2008 kl. 08:56  
Anonymous Anonym sa...

"Undrar vem hon trodde att jag var, egentligen."
Vi får väl hoppas på att hon inte gissade på Flinck eller Berghagen iaf, utan trodde att du var en av de bra kändisarna. Som Lars Adaktusson. :-)

30 september 2008 kl. 12:35  
Anonymous Anonym sa...

Henrik både du och cdon.com säger officielt att din nya bok släpps 8 oktober men det tycks att jag har använt mig av "The Rules of Attraction" på något sätt och fått boken att ramla ner i min brevlåda idag (Torsdagen den 2 Oktober)haha. Afterall så kanske man får det man vill om man fokuserar riktigt ordentligt på det.

2 oktober 2008 kl. 15:51  
Blogger Henrik Fexeus sa...

Ha ha, bra jobbat Taha! Du ser, det fungerar! :-)

3 oktober 2008 kl. 08:04  
Anonymous Anonym sa...

Min ramlade ner i min brevlåda i tisdags den 30/9. :)

Snart läst ut den … när kommer nästa bok?

3 oktober 2008 kl. 09:52  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida